KARRIERE
SOFTWARETEST

"At komme ud til kunden så tidligt var det absolut bedste!"

Andreas Petersen brænder for at gøre en forskel! En af hans store passioner er de muligheder og udfordringer der eksisterer i skæringspunktet mellem IT og mennesker, og han er ivrig efter at holde sig opdateret med de nyeste trends.

Beskriv dig selv med tre ord: Positiv, ambitiøs, småskør

Hvordan er det at være en del af Graduate-teamet hos Capgemini Sogeti? Jeg ser mig selv som heldig. For udover at jeg var en del af et fantastisk Graduate hold med flinke og ambitiøse ’young professionals’, et lærerigt og sjovt introduktionsforløb, så sluttede det ikke der: I min situation fortsatte min udviklingsrejse, da jeg meget tidligt i mit forløb kom på et super spændende og udfordrende projekt. Fra dag ét blev der stillet krav, og med støtte fra dygtige kollegaer kunne jeg sikkert kravle op af den stejle læringskurve, og kan nu se tilbage på 10 måneder med hæsblæsende tempo og en kickstart på min karriere. Denne rejse håber jeg i høj grad at kunne fortsætte, så min udvikling kan fortsætte i det tempo det hidtil har gjort. Det ser jeg som værende en del af at være Graduate hos Capgemini Sogeti.

Hvordan var det at komme ud til en kunde for første gang, kort tid efter ansættelse? Som tidligere nævnt kom jeg hurtigt på projekt, og der var fart på fra dag et. Jeg havde været igennem et introforløb, som havde givet mig de basale værktøjer i rygsækken, men ellers var det bare at kaste sig ud i den ene udfordring efter den anden. Det kan virke angstprovokerende, når man som så nyuddannet bliver skubbet ud af sin ’comfort zone’, men hold nu op hvor lærer man meget om sit fag og om kunden - men mindst lige så meget om sig selv. Kort sagt synes jeg det at komme ud til kunden så tidligt var det absolut bedste der kunne ske for mig og min udvikling.

Hvad brænder du for? Jeg brænder for at gøre en forskel! Det kan være i det helt små, som at hjælpe kollegaer i hverdagen, men i mindst lige så høj grad at gå den ekstra mil for at få en forståelse for kunden og dennes udfordringer, for derigennem på bedst mulig vis at være i stand til at hjælpe dem og skabe værdi.

Det kommer også godt til udtryk gennem en tekst jeg altid har åben på mit skrivebord:

Never think you understand the problem better than the customer. It is no coincidence that only those with limited experience think this! It is only after you have been burned enough times taking this obviously bad path that you realize just how stupid it is. The fact that more than half the systems we build fail to meet stakeholder needs is not going to improve through not trying to understand those needs. If you believe that you know the requirements better than the customer, you are part of the problem, not the solution.

Og så har jeg også en stor passion for de muligheder og udfordringer der eksisterer i skæringspunktet mellem IT og mennesker, og jeg følger ivrigt med på diverse blogs og sites, for at holde mig helt up to date med de nyeste udviklinger.

Og sidst men ikke mindst brænder jeg også for at holde en god fest hvilket er derfor jeg har været en af grundlæggerne til en Camp på Roskilde Festival kaldet Camp Rosé. Kort sagt køber vi en masse rosé (vi havde 1.500 L rosé i år), og så holder vi nogle kæmpe fester. Det er faktisk ret underholdende.

Fortæl os lidt om din baggrund og dine studier: Læste på min bachelor (HA psyk.) erhvervsøkonomi og psykologi hvilket har givet mig en fantastisk platform at arbejde ud fra, når der skal tænkes samarbejde, forandringsprocesser og virksomhedsudvikling. Det menneskelige aspekt af forretning har altid været vigtigt for mig, og den indsigt er en stor gave i min rolle som konsulent. Nårh ja så var jeg vejleder i 3 år, det var også meget sjovt!

Efter min bachelor havde jeg fået blod på tanden for at blive endnu bedre klædt på i forhold til min virksomhedsforståelse, virksomhedsudvikling, projektledelse og innovationsprocesser. Jeg valgte derfor at læse en Cand. Merc. i Mangement of Innovation and Business Development. Endvidere var fokus på områder såsom organisatorisk læring, lead user innovation, modular desing in innovation og Open innovation. Og netop Open innovation var fokus for mit speciale hvor jeg sammen med min specialemakker udviklede en analytisk ramme (model) i samarbejde med Novozymes. Formålet med denne var at foretage en organisatorisk analyse med henblik på at forstå forholdet mellem Novozymes 'appropriability (Intellectual Property) strategi og deres organisatorisk-strukturelle dimensioner, og hvordan dette forhold påvirker deres evne til at drage nytte af Open Innovation.

Hvis du kunne bytte plads med en person i en uge, kendt eller ej, levende eller død, rigtig eller fiktion, hvem ville du vælge? Hhmmm den var lidt sværere, men det første jeg kommer til at tænke på er en (levende) håndværker, og det er fordi jeg har  meget der skal laves hjemme i min lejlighed, og jeg er ikke super handy!

Men ellers har jeg altid synes at Q (ham der laver gadgets) fra James Bond var mega badass, for ja James Bond var da ham der fik det endelig produkt, men den proces det har gennemgået inden må have været SÅ action packed! Bare tanken om at få adgang til at ’lege’ med så mange gadgets må da være enhver drengerøvs drøm. Det har i hvert fald været min… ;-)

todo todo
KONTAKT
  • Kasper Hemmingshøj
    Kasper Hemmingshøj
    Senior HR Specialist
    39778248
Faktaboks

Navn: Andreas Petersen

Titel: Test Consultant 

Født: 9. marts 1988

Bor: Frederiksberg

Fritidsinteresser: Venner, familie, basketball, trail running, gadgets og gooood mad!

Livet hos Capgemini Sogeti
Vil du være Andreas' nye kollega?