KARRIERE
DNA

"Jeg brænder for at hjælpe andre – hjælpe dem med at komme i mål"

Julie Ovesen stræber efter at skabe den bedste løsning for kunden - Hun har en stor interesse for forandringsledelse og alle aspekterne af hvordan et projekt påvirker de enkelte individer hos kunden.

Beskriv dig selv med 3 ord: Positiv, Professionel, Passsioneret

Hvordan er det at være en del af Graduate-teamet hos Capgemini Sogeti? Hos Capgemini Sogeti starter man på et hold af graduates fra forskellige afdelinger. På den måde får man hurtigt skabt et netværk hele virksomheden, hvilket er gavnligt. Derudover, er det rigtig dejligt at have jævnaldrende at dele oplevelsen omkring sit første ’rigtige’ arbejde med – at have sparingspartnere som er samme sted som en selv er meget befriende. Udover den faglige hverdag, har vi mange sociale arrangementer. Det skaber et specielt sammenhold, både på tværs af afdelinger og på tværs af årgange.

Hvordan var det at komme ud til en kunde for første gang, kort tid efter ansættelse? Efter en måned brugt på introduktion, opstart, certificeringer og e-learning, var det nervepirrende at komme ud til den første kunde. Når man ikke har ageret konsulent før, og  ikke rigtig er en del af virksomheden man kommer ud til, så er det ret udfordrende. At navigere som konsulent kræver lidt tilvending, men det er samtidig rigtig interessant. Hvordan kan man skabe relationer? Hvordan udfører man sin opgave bedst, så kunden er glad og tilfreds? Nogle helt basale ’consulting’ skills er krævet, hvilket er rigtigt fedt at få udviklet.

Hvad gik din første opgave ud på? Min første rigtige opgave var på et større nordisk projekt, som havde tråde til Frankrig.  Jeg var placeret i Project Management Office (PMO), som jeg delte med en projektleder bosiddende i Frankrig. Vi stod for at koordinere mellem de forskellige teams som arbejdede på projektet, herunder et eksternt forandringsledelsesteam, et offshore Drupal team, et mobil applikationsteam og sidst men ikke mindst, et Salesforce team. Jeg stod for at indhente og konsolidere informationer, som herefter blev kommunikeret ud, både til styregruppe og kundens ansatte. Jeg havde desuden ansvaret for en række andre opgaver; alt lige fra organisering af praktiske forhold, vedligeholdelse af bemandingsplan, opdatering af projektbudget, fakturering og så til initering og vedligeholdelse af forskellige logs (risiko, problemhåndtering, ændringsanmodning, ferie/fravær, osv.). Derudover, fulgte jeg også med som føl på forandringsledelsesteamet, hvor jeg deltog i specifikke workshops omkring forandring i projektet. Jeg fik derigennem et indblik i forandringsledelse under en digital transformation.  

På dette projekt havde jeg mange forskellige roller, og jeg var i berøring med rigtig mange mennesker. Der var en stejl læringskurve og jeg var konstant på. Det var en opgave som udviklede mig meget, både fagligt og personligt.

Hvad brænder du for? Jeg brænder for at hjælpe andre – hjælpe dem med at komme i mål, på den ene eller anden måde. Den situation sætter konsulentrollen mig i, hver dag. Projektledelse skaber endnu større grobund for det, da det for mig basalt set er at hjælpe mit team med at skabe den bedste løsning for kunden.

Jeg har også stor interesse for forandringsledelse og alle aspekter af hvordan det projekt jeg arbejder med, egentlig påvirker de enkelte individer hos kunden.

Ved siden af arbejdet er jeg medlem af ledelsesgruppen hos Young Crew, en datterorganisation til Dansk Projektledelse/IPMA, hvis mål er at sprede projektledelse blandt yngre mennesker.

Fortæl os lidt om din baggrund og dine studier? Jeg har studeret Engelsk på Århus Universitet, hvor jeg har haft tilvalgsfag i IT og Organisationer. Min kandidat blev skrevet på Informationsvidenskab, som kort fortalt omhandler en god blanding af teknologi, samfund og det enkelte individ.

Jeg skrev speciale med et fokus på projektledelse og facilitering, som gik på at sammenligne de to og finde frem til hvorvidt de kan bidrage til hinanden. Konklusionen blev at projektlederen skal bruge facilitering mere aktivt, og ikke kun til møder. Det vil skabe mere transperans og man vil samtidig have en bedre ide om steminngen i projektet, så man derigennem kan udøve mere situationsbestemt ledelse.

Hvis du kunne bytte plads med en person i en uge, kendt eller ej, levende eller død, rigtig eller fiktion, hvem ville du vælge? Jeg kan ikke begrænse mig, men kan i stedet sige at jeg gerne ville have byttet en uge i 2016 ud med en uge i de brølende 20’ere i Paris. Så kunne jeg have sagt ”hej” til Fitzgerald, Picasso, Hemmingway, Baker, Stein, Chanel, og så måske med et smut til USA, og høre Amstrong, Ellington og Crosby... men måske det ville tage for lang tid over atlanten?

todo todo
KONTAKT
  • Anders Sejersdal
    Anders Sejersdal
    CFO/HR Manager
    Tlf.: 52 18 90 25
Faktaboks

Navn: Julie Ovesen

Titel: Graduate Consultant 

Født: 1989

Bor: København

Fritidsinteresser: Familie, venner, film, netværket Young Crew, vandring, faglitteratur, vin & god mad!

Livet hos Capgemini Sogeti
Vil du være Julies nye kollega?