ARTIKEL
SUNDHEDS-IT

Borgere booker tid på hospitalet via mobilen

Borgerne i Midtjylland har fået en ny mulighed, når de skal have taget blodprøver på hospitalerne i Region Midtjylland. De bestiller simpelthen tiden via deres smartphone. Det betyder, at de slipper for at møde op på laboratoriet og vente, indtil det bliver deres tur i køen. Nu behøver de bare at møde på det tidspunkt, hvor de har bestilt tid.

Patienterne i Region Midtjylland får nu forbedret service, når de skal have taget blodprøver og EKG (elektrokardiogrammer) på laboratorierne på regionens hospitaler. Via deres smartphone kan de bestille tid på laboratoriet, når det passer dem. Tidsbestillingen betyder, at de undgår ventetiden, indtil de kan komme til og få taget deres blodprøve.  Den forbedrede service er resultatet af et innovationsprojekt på laboratorierne i regionen. Innovationsprojektet tog sit udgangspunkt i patienternes oplevelse af manglende service og potentiel lang ventetid, når de mødte op til blodprøvetagning på hospitalet.

Karen Grønkjær, leder af laboratoriet på Hospitalsenheden i Horsens fortæller: ”Inden vi indførte tidsbestilling, var der mange patienter, der forsøgte at komme først  i køen. De stillede her tidligt om morgenen før vores åbningstid og håbede så på at være de første, således at de kunne nå at få taget deres prøver, inden de skulle på arbejde. Vi var nødt til at oprette et ekstra nummersystem, så de, der kom før åbningstid, kunne tage et nummer for at blive registreret i rigtig rækkefølge når vi åbnede. Da der på hele hospitalet er stor travlhed om morgenen, gik der indimellem rigtigt lang tid med at få afviklet den kø, som var opstået.”

På laboratoriet opleves der nu et mere jævnt flow af patienter. Dette er til gavn for både patienter og hospital. Patienterne har taget den nye løsning til sig, og flere og flere anvender løsningen. Statistikken viser, at der måned for måned bliver flere og flere, der bruger løsningen med selv at booke tid. I januar måned i år var der 9.000 besøgende på hjemmesiden med tidsbestilling, hvilket på årsbasis giver et besøgstal på omkring 100.000 besøgende.

Det er nemt for borgerne at bestille tid. Det eneste, de behøver gøre, er at logge ind på regionens hjemmeside på booking.rm.dk ved hjælp af deres NemID. Herefter vælger de en ledig tid. Når de ankommer til hospitalet, scanner de deres sygesikringsbevis ved ankomststanderen. Derefter tager de plads i venteværelset, til det er deres tid, og de bliver kaldt ind. Det er stadig muligt at møde op uden at have bestilt tid på forhånd. Her må nogen ventetid dog forventes, da patienterne bliver kaldt ind, når der er plads imellem de patienter, der har bestilt tid.

Laboratoriet i Horsens er ved at installere en ny version af modulet. Fremover bliver det muligt, også for de borgere, der har valgt ikke at bestille tid, at følge med i hvornår det er deres tur og hvilken kabine de skal gå til for at få taget blodprøve. Karen Grønkjær er begejstret for denne udvikling: ”For to år siden var der virkelig kaos på de dage, hvor der kom mange patienter. Nu er vi i stand til at sikre et mere effektivt flow af patienter, og kan derfor bruge vores tid på at betjene patienterne i stedet for at registrere og svare på spørgsmål om, hvornår det er deres tur”

Om løsningen: Tidsbestilling til laboratorierne i Midtjylland er et nyt modul i Region Midtjyllands bookingsystem, Bookplan. Tidsbestillingen anvendes i dag af Hospitalsenheden Horsens på laboratorierne i Horsens og Skanderborg samt Hospitalsenheden Vest i henholdsvis Herning, Holstebro eller Lemvig.

Det nye modul er resultatet af et innovationsprojekt mellem Medtech Innovation Consortium (MTIC), Region Midtjylland og leverandøren af bookingsystemet, Capgemini Sogeti, og det kan indføres på alle hospitaler i regionen. Laboratorierne på Århus Universitetshospital er som de næste hospitaler allerede i gang med at indføre løsningen. Løsningen er derudover taget i anvendelse på laboratorierne i Region Nordjylland

Kontakt:

Lægefaglige direktør Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden Horsens, +45 2381 8614

Project Manager Gitte Kjeldsen, MTIC, + 45 21 27 12 95

Salgsdirektør Jakob Heuch, Capgemini Sogeti, +45 5218 9023

todo todo
Kontakt
  • Jakob Heuch
    Jakob Heuch
    Salgsdirektør - Healthcare IT
    +45 52189023