ARTIKEL
DIGITAL

MT Højgaard høstede fordelene ved SOCIAL business

Danskerne bør skrue op for brugen af sociale medier i arbejdstiden. Vi hænger efter udlandet, når det gælder brugen af interne sociale medier viser nye tal. Læs hvordan MT Højgaard høstede fordelene ved social business.

Danskerne har taget sociale medier til sig i privaten, men vi er langt fra i front med brugen af interne sociale medier på arbejdspladsen. Kun 22 procent af danske medarbejdere bruger således regelmæssigt virksomhedens sociale platforme eller applikationer. Det viser en undersøgelse foretaget af You Gov for it-koncernen Capgemini Sogeti.

Dermed sakker vi bagud i forhold til medarbejdere hos udenlandske konkurrenter. På globalt plan arbejder 46 procent af de yngre medarbejdere sammen via sociale applikationer. Det viser Deloittes store "Millenial Survey" fra i fjor. Blandt danskere er der er ingen forskel på udbredelsen på tværs af alder, hvorfor tallene peger på et betydeligt dansk efterslæb.

Listen over interne sociale medier er ellers voksende. Cloud-løsninger som Dropbox og Google Apps lader medarbejderne samarbejde i dokumenter. I projektplatforme som Podio og Trello er de sociale funktioner kernen i produktet. Nye digitale forretningsløsninger er også sociale. Systemer til kundehåndtering som fx Salesforce lader medarbejderne dele indsigter om kunder og kampagner på tværs af afdelinger med sociale funktioner.

Koster konkurrencekraft

De sociale applikationer er ofte en vigtig katalysator i den digitale transformation, som mange danske virksomheder står over for, vurderer direktør for digitale løsninger i Capgemini Sogeti.

De sociale funktioner i nye digitale løsninger lader medarbejderne dele deres viden på tværs af hierarki og afdelinger. Det sidste er ofte det mest motiverende for medarbejderne,” siger Maria Søndergaard, direktør for digitale løsninger i Capgemini Sogeti

Manglende brug af interne sociale medier kan i sidste ende koste danske virksomheder konkurrencekraft, vurderer hun.

En stor del af mellemstore og store virksomheder taber vigtig viden på gulvet og sænker hastigheden i deres digitale transformation, hvis de ikke får rullet sociale applikationer bredt ud” siger Maria Søndergaard.

Chatter skaber videndeling

MT Højgaard har høstet fordele ved social business. Entreprenørvirksomheden har gennemført en mindre revolution i måden, hvorpå medarbejderne bidrager til projekter og fastholder fokus på kunderne. Som en del af digitaliseringen af salgsprocesserne rullede virksomheden tidligere på året CRM-løsningens sociale funktion ud i hele virksomheden. Det har været et vigtigt element for, at koncernen allerede nu høster afkastet af CRM-investeringen i form af højere salgsrater og bedre rentabilitet. Applikationen ”Chatter” som er integreret i Salesforce har på meget kort tid været med til at skabe en øget vidensdeling og synergi mellem de mange forretningsområder.

CRM-løsningen skulle ikke være et IT-system men et nyt økosystem med fokus på MT Højgaards Kunder, hvor alle deler deres viden med deraf øget forretning. Det har Chatter været en stor del af, at vi er lykkes med,” siger Michael Hoelgaard Larsen Sales Operations Manager i MT Højgaard.

Slut med cc

Helt konkret betyder det f.eks. at medarbejderne ikke længere er afhængige af, at være ”cc” på e-mails om forskellige projekter og kunder. Nu vælger de selv at følge sager, kunder, kontakter og endda også konkurrenter. Der oprettes løbende også nye grupper til videndelings for særlige forretningsområder.

Det har virkelig gjort en stor forskel, og selv om forandringsprocessen i en stor koncern ikke er nem, har medarbejderne taget ”Chatter” til sig og de fordele det giver,” siger Michael Hoelgaard Larsen.

Han lagde sammen med kollegaerne meget arbejde i at introducere Salesforce og Chatter-funktionen i organisationen som led i digitaliseringen. Det var en god investering. Den store byggekoncern har på 30 uger rullet CRM-løsningen Salesforce ud på tværs af organisationen. Rådgiverne hos konsulenthuset Capgemini Sogeti fremhæver da også MT Højgaards hurtige høst af fordelene ved Salesforce-løsningen.

Digitaliseringen af MT Højgaard sker i rekordfart. Det gælder såvel i bredden af organisation og i dybden af forretningen,” siger Maria Søndergaard, direktør for digitale løsninger i Capgemini Sogeti.

Hvem er længst fremme i brugen af interne sociale medier?*

Andel af fuldtidsbeskæftigede, der svarer, at de regelmæssigt bruger deres virksomheds sociale værktøjer eller netværksapplikationer.

• Latinamerika – 62 procent
  • BRIK-landene – 55 procent
  • Sydøstasien – 52 procent
  • Globalt gennemsnit – 46 procent
  • Vesteuropa – 34 procent
  • USA/Canada – 29 procent
  • Danmark – 22 procent*

Kilde til udenlandske tal: Deloitte Millenial Survey 2015 – 7800 respondenter født efter 1982 og fuldtidsbeskæftigede.

*Kilde til danske tal: Undersøgelse gennemført af analyseinstituttet YouGov. 495 fuldtidsbeskæftigede respondenter i alderen 18-74 år. Gennemført i perioden 16. - 18. oktober 2015.  Undersøgelsen viser ingen signifikant forskel på tværs af alder.

I begge undersøgelser svarede respondenterne på spørgsmålet "Hvor ofte bruger du din virksomheds sociale medier eller netværksapplikationer". Der kunne svares på en fempunkt-skala fra "1.altid" til "5.aldrig". Respondenter, der svarer 1 eller 2 opgøres som regelmæssige brugere.

Maria Søndergaard
    Direktør - Digital Solutions