SUNDHEDS-IT

Sms-beskeder kan mindske antallet af patientudeblivelser på sygehusene i Region Syddanmark

07-03-2014 Århus 5. marts 2014 - Nu har Region Syddanmark indført et nyt system, så alle sygehuse i regionen automatisk kan sende sms-påmindelser til patienter forud for undersøgelser, operationer, kontrolbesøg, genoptræning og besøg i blodbanken. Målet er både at yde en bedre service til patienterne og mindske antallet af udeblivelser, så det eksisterende behandlingsapparat kan udnyttes mere effektivt til glæde for patienterne.

Capgemini Sogeti Danmark A/S har leveret det tekniske system, Bookplan Communication Manager, der gør automatisk udsendelse af sms-beskeder mulig. Bookplan er et åbent standardsystem og kan derfor integreres med sygehusenes eksisterende administrative IT-systemer.

Vi er glade for, at vi nu har mulighed for nemt at sende påmindelser på sms, uanset hvilket af regionens IT-systemer, en patientaftale er oprettet i. I løbet af de kommende måneder tilslutter vi løbende regionens systemer, og så regner vi med at være i stand til at sende sms-påmindelser til patienter på alle Region Syddanmarks sygehuse,” siger IT-chef Svend Ulka Petersen fra Sygehus Sønderjylland, der har haft ansvaret for implementeringen i Region Syddanmark.

Han peger på, at patienterne får hjælp til at huske deres aftaler, og at sygehusene får mulighed for at opnå en bedre udnyttelse af sin nuværende behandlingskapacitet i takt med, at der kommer færre patientudeblivelser.

Gode erfaringer

Ifølge udviklingsdirektør Ejner Kabel fra Capgemini Sogeti har en forløber for systemet været i brug siden 2008 på sygehuset i Svendborg og på Sydvestjysk sygehus:

Sydvestjysk sygehus udsender på månedsbasis omkring 5.000 sms-påmindelser til deres patienter. Så det er et gennemtestet system, som hele Region Syddanmark nu tager i brug”, fortæller Ejner Kabel.

Udover Region Syddanmark er der desuden indgået aftale med Region Midtjylland og Region Nordjylland om at anvende Bookplan Communication Manager.

Erfaringer fra et pilotprojekt i Midtjylland viser, at antallet af udeblivelser normalt ligger på 2-4 pct. og at disse falder med godt en tredjedel, når der forud for operationer og undersøgelser sendes sms-påmindelser til patienterne. En patientudeblivelse koster op til flere tusinde kroner i form af uudnyttet sygehuskapacitet.

Bookplan Communication Manager er et modul i bookingsystemet Bookplan, som er udviklet af Capgemini Sogeti Danmark. Bookplan anvendes i dag på fire ud af ti danske hospitaler inklusiv hospitaler i Region Syddanmark og hele Region Midtjylland, ligesom systemet snart skal indføres i hele Region Nordjylland.

Jakob Heuch
    Salgsdirektør - Healthcare IT