PRESSE
DIGITAL

Ung innovation i kampen mod affald

Vallensbæk vil udnytte digitale indfødtes ideer til håndtering affald og genbrug. Det sker når kommunens 9. klasses-elever mødes hos Capgemini Sogeti til årets Smart City Hackathon.

Den 29. november går 180 elever fra Vallensbæks 9. klasser i digital tænkeboks. Vallensbæk skal være en ’Smart City’, som udnytter moderne teknologier til at skabe bedre trivsel, sundhed og tryghed – og de unge skal være med til at finde kvikke løsninger på store samfundsproblemer. Det hjælper blandt andre Capgemini Sogeti med.

Ideerne kommer på bordet til Smart City Hackathon, hvor eleverne får præsenteret ét problem og får én dag til at løse det. I år handler det om sortering og genanvendelse af affald, så vi får et mere bæredygtigt samfund.Vallensbæk har indført ny affaldssorteringsordning i 2016, og ambitionen er at nå det nationale mål om 50 procent genanvendelse af alt affald inden 2020. Men det er ikke nødvendigvis nok at genanvende halvdelen – og hvordan vil de unge prøve at løse det?

”Vi vil give de unge smag for innovation, nytænkning og iværksætteri. Vallensbæk er godt på vej til at blive en SmartCity, hvor nye teknologiske løsninger bliver tænkt ind i byudviklingen”, siger Vallensbæks borgmester Henrik Rasmussen, der glæder sig over, at de unge får et indblik, hvad der foregår ude i den virkelige verden uden for skolen.

IT-konsulentvirksomheden Capgemini Sogeti, hvis kontorer ligger i erhvervsområdet Delta Park i Vallensbæk, er en af hovedkræfterne bag hackathon’en.

Vi glæder os igen i år til at byde eleverne fra kommunens 9 klasser velkommen. Hvis niveauet fra sidste år opretholdes, så forventer vi igen i år at opleve stor kreativitet fra de unge Digital Natives”, siger Holder Bonde, direktør i Capgemini Sogeti.

Ricoh, der specialiserer sig i produktionsprint, dokumenthåndteringsløsninger og IT-services er i år kommet med i samarbejdet om Smart City Hackathon.

De unges løsningsforslag bedømmes ved dagens afslutning af et dommerpanel ud fra tre kriterier. Det skal være visionært, det skal være kreativt, og det skal være realiserbart. Der er en flot præmie til den gruppe, der kommer med det bedste forslag.

todo todo
KONTAKT
  • Mohamed Attazgharti
    Mohamed Attazgharti
    Marketing- & kommunikationschef
    +45 52189431
  • Thor
    Thor Laage-Petersen
    Head of Integration & Innovation
    +45 39778282