World Quality Report 2015-16 viser, at virksomhederne kæmper med den hurtige teknologiske udvikling og forandringer

Hastigheden af den digitale transformation og korte livs-cyklusser på enheder og tjenester, øger betydningen af og presset på test og kvalitetssikring.

Vallensbæk, den 9. september 2015 – Capgemini-gruppen, én af verdens førende leverandører af rådgivnings-, teknologi- og outsourcingydelser, har i dag offentliggjort World Quality Report 2015-16.

Den årlige World Quality Report, der er udgivet i samarbejde med HP, tager temperaturen på applikationernes kvalitet og på testpraksis på tværs af adskillige brancher og geografiske områder. I år viser rapporten, at virksomhederne lægger stadig mere vægt på kvalitetssikring og test. Det skyldes den ​hastighed ​den digitale transformation sker med, en hastighed som øger antallet af nye forretningskritiske applikationer. Som virksomhederne oplever hastigheden, er den en klar forretningsmæssig hæmsko, og hele 55% af virksomhederne mener at funktionaliteten i deres applikationer ændres for hurtigt.

I undersøgelsen af ​​nye applikationer finder rapporten en årlig stigning i IT-budgetterne dedikeret til test- og kvalitetssikring på 9%. Ud af det budget bruges næsten halvdelen (49%) til at sikre, at applikationerne er tilpasset til virksomheden og dens behov. På den anden side er budgettet for nye transformationsprojekter og -aktiviteter faldet med 1%, da virksomhederne har fokus på at håndtere de eksisterende transformationsprojekter og -aktiviteter.

Kravet om en fuldstændig sammenhængende kundeoplevelse er en vigtig drivkraft for test og kvalitetssikring

Virksomhederne fortsætter med at investere i at sikre deres IT-systemers integritet, mere end fire ud af fem (81%) nævner at at sikkerhed er det primære formål med test. Også her er det den digitale transformation, der skaber en øgede bevidsthed om sikkerhed, og sikkerhedstest af applikationerne er blevet afgørende for selve erhvervssikkerheden for mange virksomheder. Kundeoplevelsen er dog næsten lige så vigtig for virksomhederne, og 79% anser den som et vigtigt mål for deres kvalitetssikring og test. Det er bemærkelsesværdigt hvor mange virksomheder, der har indset den voksende betydning af at tilbyde deres kunder en fuldstændig sammenhængende oplevelse, når de kommer i kontakt med dem online.

World Quality Report viser, at vi lever i en verden i hurtig bevægelse, hvor kundeoplevelsen og fleksibilitet er lige så vigtig som at digitalisere forretningsprocesser ved hjælp af Agile QA og DevOps. Vi ser i dag at virksomhederne foretager betydelige investeringer i testmiljøer og testdata (testøkosystemer), og fokuserer på ”end to end” automatisering, ikke kun af IT-systemer men også af testøkosystemerne. Men virksomhederne skal også bevæge sig ud over automatisering af test og testøkosystemer, til en integreret og intelligent QA livssycklus, der kan levere synergieffekter for sikringen af hele virksomhedens kvalitet", siger Nikolaj Langkilde, Direktør for test og kvalitetssikring hos Capgemini Sogeti Danmark.

Kortere livscyklusser kræver større smidighed

Rapporten synliggør også, at i den stigende investering i test og kvalitetssikring allokeres en større andel af budgettet til DevOps og agile principper. Mere end halvdelen (59%) af de adspurgte siger, at mindst halvdelen af ​​projekterne i organisationen bruger DevOps principper og 47% bruger virtuelle testmiljøer. Samtidigt med at virksomhederne arbejder med at modne deres testafdelinger og testprocesser, så er de også nødt til at håndtere programmernes og applikationernes stadigt kortere livscyklus. Det fremtvinger på sin side så en stigende efterspørgslen efter test af hardware og infrastruktur: en stigning på 5% fra 2014 til 2015 hvor den er 38%. Trods faldet i investeringer i nye transformationsarbejder (-1%), er næsten hver tredje (29%) indstillet på at investere i Testing Centers of Excellence (TCoE) indenfor de næste to år.

Nye roller bliver skabt for at imødekomme efterspørgslen på test!

Test- og kvalitetssikringsmarkedet er modnet og testfunktionen er blevet forretnings- og driftskritisk. Med det stigende antal virksomheder, som nu implementerer DevOps og Agile, kan man se en række nye roller blive skabt. Roller som aldrig før har eksisteret, såsom Software Development Test Engineers, dukker nu op og efterspørgslen efter de services disse personer yder forventes at stige i takt med at test og kvalitetssikring bliver mere central for virksomhedernes drift.

"Teknologiomvæltninger såsom Internet of Things (IoT), Big Data og mobilitet fører til hurtigere forretningsmæssige transformationer end nogensinde før. Virksomhederne er nødt til at komme hurtigt op i omdrejninger for at være på forkant af kurven, kunne konkurrere og være i overensstemmelse med den nye stil i erhvervslivet," siger Raffi Margaliot, Senior Vice President & General Manager Application Delivery Management, HP Software. "Dette års World Quality Report fremhæver hvor hurtigt IT-ledere reagerer på disse megatrends, som med stor hastighed forandrer vores branche, og de skridt de tager for at kunne holde trit med deres brugeres krav, uden at kompromittere applikationskvaliteten og brugeroplevelsen."

Forskningsmetode

World Quality Report, som i år har interviewet 1.560 respondenter fra 32 lande, er den eneste globale rapport om applikationskvalitet. Den er blevet produceret årligt siden 2009. Nu i sin 7. udgave anvendte 2015 rapporten en hybridmetode til indsamling af data ved hjælp af både telefoninterviews og  web interviews. Baseret på en analyse af fem adspurgte grupper: CIO, VP Application, IT Direktør, QA / Test Manager og CDO / CMO, udspurgte rapporten respondenter fra hele verden gennem kvantitative interviews efterfulgt af kvalitative ”deep-dive” diskussioner.

For at downloade en fuld kopi af World Quality Report 2015 gå til denne side.

Danmark A/S

Capgemini Sogeti leverer IT-konsulentydelser indenfor udvikling og integration, softwaretest og applikationsvedligeholdelse både onshore og offshore og har mere end 180.000 ansatte i 40 lande, heraf 300 i Danmark. Capgemini Sogeti er et helejet datterselskab af Capgemini SA, som er noteret på børsen i Paris.

Rightshore® er et registreret varemærke for Capgemini

About Capgemini and Sogeti

Now with 180,000 people in over 40 countries, Capgemini is one of the world's foremost providers of consulting, technology and outsourcing services. The Group reported 2014 global revenues of EUR 10.573 billion. Together with its clients, Capgemini creates and delivers business, technology and digital solutions that fit their needs, enabling them to achieve innovation and competitiveness. A deeply multicultural organization, Capgemini has developed its own way of working, the Collaborative Business ExperienceTM, and draws on Rightshore®, its worldwide delivery model.

Sogeti is a leading provider of technology and software testing, specializing in Application, Infrastructure and Engineering Services. Sogeti offers cutting-edge solutions around Testing, Business Intelligence & Analytics, Mobile, Cloud and Cyber Security, combining world class methodologies and its global delivery model, Rightshore®. Sogeti brings together more than 20,000 professionals in 15 countries and has a strong local presence in over 100 locations in Europe, USA and India. Sogeti is a wholly-owned subsidiary of Cap Gemini S.A., listed on the Paris Stock Exchange.

Rightshore® is a trademark belonging to Capgemini

Maarten Galesloot
    CEO/Head of Testing
Vores testmetoder