WQR 2017: TEST & QA SKAL SKIFTE TIL SMARTERE LØSNINGER

Test og kvalitetssikring skal skifte til mere intelligente løsninger i takt med, at kompleksiteten af applikationer og behovet for hastighed øges. Ifølge World Quality Report 2017 fremhæver 99% af testholdene, udfordringer med test på baggrund af agile og DevOps adoptionen; kun 16% af respondenterne bruger testløsninger effektivt.

København, 26. september 2017 – Capgemini Group (Capgemini Sogeti) offentliggjorde i dag den 9. udgave af World Quality Report 2017-18. Rapporten blev offentliggjort i samarbejde med Micro Focus. Årets rapport undersøger tilstanden for application quality og testpraksis, på tværs af flere sektorer og 32 lande. Rapporten afslører, hvordan test står over for udfordringer på to hovedfronter: en væsentlig reduktion i årlige testbudgetter og det igangværende skifte i retningen af agile development og DevOps-tilgange. Undersøgelsen viser også manglende modenhed, inden for smart test adoption. Her er det kun 16% af respondenterne, der bruger disse teknologier til deres fulde potentiale.

Testbudgetterne falder, men forventes at stige igen

For andet år i træk, identificerer årets World Quality Report et fald i andelen af ​​it-budgetter der tildeles kvalitetssikring (QA) og test. I de forgangne år, er disse budgetter faldet til 35% i 2015, 31% i 2016 og 26% i 2017. Faldet afspejler et betydeligt skifte fra menneskelige ressourcer, til hardware og infrastruktur, som nu udgør 46% af testbudgettet. På trods af den nuværende nedgang forudsiger rapporten, en større efterspørgsel af test i mobile applikationer og Internnet of Things (IoT), der vil medføre en stigning af budgetterne. Stigningen forventes at ligge på 32% inden 2020. Bugetter på test varierer enormt fra organisation til organisation; fra mindre end 10% af it-budgettet til over 50%. Ved at flytte til smartere og automatiserede testløsninger på tværs af deres udviklingsporteføljer, vil organisationer kunne planlægge bedre og opnå større effektivitet fra deres budgetter.

Nye modeller fremstår som agile, og DevOps forstyrrer testhold

Stigningen i implementeringen af agile og DevOps udfordrer den traditionelle struktur af QA og testhold. Som reaktion, rykker organisationerne testpersonale fra centrale testcentre, til udviklingshold. Det ses, at overvældende 99% af respondenterne oplever komplikationer, når de tester i agile. 46% henviser til, at de største forhindringer er manglende data og ustabile miljøer. En ny model er nu ved at blive konstrueret, hvor Testing Center of Excellence vil give en samlet vejledning og beslutningsplatform omkring værktøjer og platforme.

Smart testteknologier, er underudnyttet

For at imødegå disse udfordringer, vender organisationer sig mod intelligent testautomatisering. Dette sker for at imødekomme smartere applikationer og stadig mere komplekse IT-landskaber. Effektiv automatisering hjælper med at sikre kvalitet, samtidig med at man frigiver testressourcer til at fokusere på nyt udviklingsarbejde. På trods af det håndgribelige investeringsafkast, som f.eks. faldende ’time to market’, bruger kun 16% af de adspurgte, effektivt testautomatisering. De vigtigste udfordringer, der holder 50% af organisationerne tilbage, er eksponentielt voksende datasæt, flydende Artificial Intelligence-applikationer og kommende regler, som for eksempel Generaldirektoratet for Databeskyttelse (GDPR).

Hans van Waayenburg, medlem af koncerndirektionen i Capgemini og chef for Sogeti sagde: "Årets World Quality Report viser, at testholdene er blevet modne, men står over for nye udfordringer med overgangen til agile applikationer. Digital transformation giver en enorm vækstmulighed, men organisationer skal være aktive i at nedbryde siloer mellem forretning, udvikling, kvalitet og drift, mens de bruger agile og DevOps til at fokusere på kundeværdi og forretningsrelevans. For at bevare en konkurrencemæssig fordel, skal kvalitetssikrings organisationer bevæge sig hen imod et testautomatiseringsøkosystem, predictive analytics og kognitivt ledt  kvalitetssikring og test, for bedre forretningsmæssige resultater."

Raffi Margaliot, Senior Vice President og General Manager, Application Delivery Management, hos Micro Focus sagde: "Vi er stolte over at levere årets World Quality Report, der hjælper IT- og applikationsleverandører over hele verdenen, til at forstå og planlægge for de ’disruptive’ kræfter, som agile, DevOps og digitale transformationer medfører. Vores kunder oplever ​​disse ’mega trends’, og hver dag bliver rapporten mere relevant for erhvervslivets beslutningstagere. Det er også et bevis for vores engagement, i at samarbejde med vores kunder i deres transformationsrejse fremadrettet."

Forskningsmetode

World Quality Reporten er den eneste globale rapport, der analyserer applikationskvalitet og testtendenser. Den er blevet produceret hvert år siden 2009. Nu i sin 9. udgave vedtager rapporten fra 2017, dataindsamling fra computerunderstøttede telefoninterviews. Baseret på analyser af seks respondentgrupper: CIO, VP Applications, IT Directors, QA / Testing Managers, CDO / CMO, og CTO Product Head. I år blev der interviewet 1.660 respondenter fra 32 lande.

Du kan downloade World Quality Report 2017 her

Capgemini Sogeti har 300 ansatte, og leverer IT-konsulentydelser inden for udvikling og integration, softwaretest og applikationsvedligeholdelse både onshore og offshore og fokuserer på kundevendte applikationer med en høj grad af kompleksitet, som hjælper vores kunder med at interagere med deres kunder og medarbejdere. Capgemini Sogeti Danmark er et helejet datterselskab af Capgemini SE

Michael Clausen
Direktør test og kvalitetssikring