BLOG
SALESFORCE

Blog: Find dine Nøgletal med Standard Salesforce

Du er enten erfaren eller ny til din Salesforce installation. I begge scenarier ønsker du at styre din virksomhed, have et overblik over ikke kun kunder, men også dine sælgere, for at at sikre, at du fokuserer på de rigtige ting, på det rigtige tidspunkt.

[21. september 2015] Med Standard Salesforce rapporter og dashboards kan du komme ganske langt. For at løse opgaven er og levere den rigtige indsigt, så er totaler vigtige (eksempelvis den samlede omsætning, det samlede antal salgsmuligheder etc.), men når det kommer til at identificere tendenser eller lignende, så er nøgletal til tider en del  vigtigere.

Eksempelvis:

a)      Sælger 1: Booker 20 møder, skaber 10 salgsmuligheder og lukker 2 deals på 25.000 DKK

b)      Sælger 2: Booker 20 møder, skaber 4 salgsmuligheder og lukker 3 deals på 40.000 DKK

Nøgletallene for hver sælger er som følger:

Hvad kan vi lære af ovenstående? Det afhænger af din salgsmetodik, enten så skaber Sælger 1 alt for mange muligheder eller Sælger 2 skaber for få. Afhængigt af det svar, kunne vi også konkludere, at en af ​​sælgerne eller begge skal kvalificere deres møder mere.

Sådan anvendes Standard Salesforce

Når man bruger Salesforce standard funktionalitet, så kan du oprette rapporter, som kan være enten i tabelform (viser f.eks top 10 salgsmuligheder), sammenfattende rapporter (f.eks mængden af ​​møder pr sælger) eller matrix rapporter (omsætning per sælger per måned). Denne funktionalitet er meget ligetil og jeg vil derfor ikke gå i detaljer med det her – men tag endelig kontakt til mig, hvis du har spørgsmål!

Det interessante er imidlertid, hvordan man skaber de nøgletal du for brug for, og der er et flere metoder til hvordan dette gøres. I dette indlæg dækker jeg to:

a)      Samme Objekt – beregniner via felter

b)     Joined Reports – Cross-Objekt formler

Samme Objekt – beregninger via felter

Før du starter skal du vide, hvad du leder efter. Men når det er klarlagt, er det ganske ligetil. Til eksempel, forestil dig du er en SaaS virksomhed, og du tilfældigvis sælger en 3 årig kontrakt. Her kan du beregne det månedlige bidrag, men det kræver at du har følgende 3 felter: Samlet omsætning samt abonnementets start- og slutdato. Dette gør at du vha. af et formelfelt kan få den månedlige værdi frem. Hvis du ønsker at se den samlede værdi af aktive abonnementer, kan du lave et formelt felt der sammenligner dagsdato med start og slutdato – og returnerer værdien ”aktiv” (eller ”Sand” hvis du bruger tjekboks).

Et andet scenario kan være kundeanalyser. Du kan oprette opsummeringsfelter, der lagrer antallet af salgsmuligheder og potentielt værdien af ​​aktive abonnementer. Afhængig af din virksomhed, kan du også oprette et felt, der gemmer antallet af ​​møder (f.eks indenfor de sidste 12 måneder), selv om dette kan kræve en custom trigger. Disse datapunkter kan så give dig værdien per møde (eller pris per møde) for at hjælpe dig med at identificere de mest profitable kunder.

Joined Reports - Cross Object Formula

Før du kan anvende Joined Reports, er det vigtigt at du har en ensartet og defineret salgsprocess, og har fælles datapunkter på tværs af objekter. Men funktionalitetens styrke gør at du kan skabe mere dybdegående indsigt i dit datagrundlag, uden brug af excel mv.

 

 

Nøgletallet i denne rapport er baseret på hvem der ejer salgsmuligheden. Dine cross-objekt summariske felter er en smule begrænset i Joined Reports, hvilket betyder at det kan kræve lidt forsøg, men, du burde kunne nå frem til det du søger.

Personligt er jeg ganske glad for disse nøgletal, som hvis dette havde været et virkeligt scenario, kunne jeg se, hvilke af mine sælgere der er mest effektive til at omdanne indkomne (eller blot nye) emner til møder, møder til salgsmuligheder, og jeg kunne tage det et skridt videre, og se på forholdet mellem oprettede salgsmuligheder mellem dem der er blevet vundet - selv om jeg kan få det sidste i en standard rapport, kan jeg kun se alle 4 nøgletal samtidig i en joined report.

Resumé

Uanset om du bruger felter på samme objekt til beregninger, joined reports eller blot standard funktionalitet, så håber jeg det har inspireret dig til at tænke stort ift. Salesforce rapportering, da standard funktionalitet kan tage dig langt – rigtig langt, når det kommer til at give indsigt og hjælpe dig med at træffe mere kvalificerede beslutninger om virksomheden. Selvfølgelig erstatter standardfunktionalitet ikke BI-værktøjer. Men forhåbenligt vil det få dig langt.

 

todo todo