BLOG
SALESFORCE

Blog: Marketing Automation - Din næste investering

Marketing Automation – det hotteste hotte buzz-ord inden for marketing (og salg!), og det er der faktisk en rigtig god grund til. Se bort for al postyret, alt det fancy og lad os kigge på hvad det reelt set det drejer sig om. Anledningen til at marketing automation giver så sindssyg god mening, er at det er den eneste løsning der kan binde alle dine marketingkanaler sammen. Ja, den eneste.

[19. juni 2015] Og det med at binde kanalerne sammen, er utroligt vigtigt, da en gennemsnitlig B2B køber har taget 50-70% af beslutningen, inden man overhovedet er kommet i kontakt med personen. Det betyder at du kan have tabt salget allerede inden du kommer i dialog med ham eller hende.

Hvis vi starter med at kigge på kanalerne, så har vi på et overordnet niveau følgende:

  • Trykte annoncer (aviser, plakater, reklametavler osv.)
  • Digitale annoncer (Banner Annoncer, Google AdWords, Facebook Ads m.fl.)
  • Online universer (hjemmeside, specifikke temasider, SEM mm.)
  • Sociale Kanaler (Facebook, Twitter, LinkedIn etc.)
  • Content marketing (Blogs, Whitepapers, Webinars, osv.)
  • PR (Pressemeddelelser, Brand Journalism, mm.)
  • Udsendelser (Breve, Emails, Twitter DM’s, LinkedIn InMail mm.)

Successen af de respektive kanaler ses ofte isoleret. Det fører til ROI spørgsmål som:

  • Hvad er vores Click-through-rate på Nyhedsbrevet?
  • Hvor mange klik er der på Google AdWords?
  • Hvor meget engagement på vores sociale kanaler?

Spørgsmålene er mange, og der er værdi i de spørgsmål. Så absolut! Men, det som marketing automation bidrager med, det er at samle alle interaktioner under samme tag. Metodikken er simpel nok – du foretager en handling, så får du nogle point. Undervejs indsamles der mere og mere information om den potentielle kunde, og på et tidspunkt vurderes personen som værende  ”Salgsklar” hvorefter han/hun overdrages til salg.

Det vil sige (med afsæt i Hr. Madsen, og de traditionelle kanaler) at følgende scenarie muliggøres:

  • I din trykte annonce, have et link / barcode til en side. Sidebesøget registeres i systemet, 5 point.
  • På siden Hr. Madsen besøger, der downloader han en whitepaper, 40 point
  • Der går et par dage, så får Hr. Madsen nyhedsbrevet, klikker på et link, 5 point
  • Han finder jeres twitter konto, klikker på et link, 5 point
  • Besøger jeres side med alle priser, 20 point

Samlet score 75 point. Og sådan fortsætter det derudaf. Det kan være han klikker på et adword, besøger flere sider osv. og alt imens har vi et fuldt overblik på hvor engageret han er i vores produkt. Fokuset skifter således fra at være: ”Hvor mange kliks på AdWords?”  til ”Hvordan bidrager AdWords til min pipeline?" Fordi alt er målt og vejet ved hjælp af marketing automation.

Opkaldet fra salg bliver ikke længere blot ”Vil du købe?” eller ”Jeg har noget jeg vil præsentere”, men det bliver præget af indsigt og data, og det bliver muligt at fokusere på de emner der er mest sandsynlige i forhold til at købe dit produkt.

Igen – lad mig understrege – de sædvanlige spørgsmål er stadigvæk interessante. Der skal stadigvæk optimeres på hver enkelt kanal. Forskellen er blot at man ved hjælp af Marketing Automation kan samle trådene under samme tag, og derigennem (forhåbentlig) fange personerne på det rigtige tidspunkt.

Jeg håber ovenstående har gjort dig nysgerrig på Marketing Automation, således at der bliver gjort nogle overvejelser til om det bør være din næste investering.

todo todo