BLOG
DIGITAL

Blog: Marketing Automation Implementeringsmindset

Du har overvejet – eller købt – et marketing automation system¹. Du har lavet de indledende øvelser i organisationen for at komme i gang². Nu er du så klar til at komme igang, og her er dit mindset, din indstilling, alfa-omega ift. hvordan i kommer godt fra start – og godt i mål.

 

Start Small – Think Big – Scale Fast

 

[2. september 2015] Det startede som en samtale omkring implementering med en af de Marketing Cloud ansvarlige fra Salesforce. Hans udlæg var ovenstående approach. Efter at have været involveret i både Pardot og ExactTarget (dvs. Marketing Cloud) implementeringer, har jeg måttet sande at der er noget om snakken. Det er imidlertid værd at koble lidt ord på de enkelte elementer – og hvorfor det giver mening.

Start Small

Dette handler ikke om data-grundlaget og den tekniske implementering – det skal selvfølgelig være på plads. Men, når vi snakker funktionalitet ift. Marketing Cloud – både B2B og B2C – så handler det i høj grad om at starte enkelt. Det er vigtigt med et langsigtet mål om hvor rejsen skal ende henne, men når man implementerer funktionaliteten så keep it simple. Start med et nyhedsbrev – principielt set jeres As-Is scenarie, således at i bliver trygge ved platformen. Dernæst kan i bygge funktionalitet på – alt fra dynamisk segmenteret content, automatiseringer – til slutresultatet som eksempelvis via Marketing Cloud kan være automatisk byggede emails optimeret til den enkelte modtager, vha. Predictive Intelligence.

Herunder ses et eksempel på hvordan en opdeling kan laves:
Bemærk at ”small” er en variabel størrelse der afhænger af din virksomheds eksisterende kompetencer.

Think Big

Det er næsten nævnt ovenfor – men, det handler essentielt set om at have en idé om hvor rejsen går hen, hvad er visionen for vores Marketing Automation rejse?

Et vigtigt element til visionen er, at i har behov for en fanebærer – dvs. visionen skal være forankret et sted (typisk hos CMO’en). Den ansvarlige skal sørge for at tale ind til destinationen, sørge for at sælge ideerne og sørge for at forretningen er med ombord.

Scale Fast

Dette taler ind til eksemplerne på ovenstående faser. Bryd jeres implementering ned i mindre bidder. Sørg for at opsamle al læring hen ad vejen. Husk at forankre læringen i organisationen, og prioriter derefter de enkelte projekter i den rækkefølge der giver mening ift. jeres behov, kompetencer mv.

Afrunding

Så til din marketing automation implementering, tænk på hvad i hurtigt kan komme i mål med. Sørg for at have en overordnet vision – og skalér hurtigt.

 

¹ Marketing automation – din næste investering

² Sådan kommer du i gang med B2B Marketing Automation

todo todo