BLOG
SALESFORCE

Blog: Release Readiness: Winter ’16

Så er det endnu en gang tid til en af Salesforce tre årlige opgraderinger.

[25. september 2015] Winter ’16 kommer snart, men vi har allerede kigget i de omfattende release notes.

Sales Cloud

Det absolut største i denne release er det såkaldte ”Lightning Experience”, den nye UI målrettet særligt salgsorganisationen for at fremme brugen, UX, produktiviteten mv. blandt sælgere. Hvis du ikke allerede har kigget på det, kan det varmt anbefales – og det positive er, at man kan køre pilot projekt med udvalgte medarbejdere, da man kan skifte mellem ”Lightning” og ”Classic” Salesforce let og enkelt.

Lightning Experience kræver IE11, Chrome eller Firefox - men derfra er det noget der absolut er værd at undersøge og finde ud af hvordan det passer til jeres forretning.

Derudover er følgende elementer værd at fremhæve

  • Der kommer custom lookup felter til activities – noget mange af os har savnet
  • Dashboards i ”Lightning Experience” er drag-n-drop m. mulighed for 4 kolonner og er grid baseret
  • Der er lækre nye visualeringer til rapporter – inspireret af Wave
  • Konsollen – både sales og service – får en makeover og bliver nu kendt som ”Lightning Console
  • I Live agent kan du nu skjule følsom data i de respektive chats. Agenter kan flagge at de har brug for hjælp fra supervisor, manager kan assigne skills til agenter, der kommer en time-out funktion og dertil kommer at Chat vinduet bliver redesigned
  • Cases har nu ”Quick Actions” i sidebaren og det bliver muligt at lave feed filters til case feeds
  • Social Customer Service omfatter nu også approval af posts før de går live og der kan sættes et default support handle (e.g. @AskSalesforce). Derudover bliver det muligt at koble linkedin og instagram på også (pilot)
  • Anvender du Entitlements får du mulighed for at blive endnu skarpere i den information du får, navnligt kan du nu måle på ”Stopped Time” og ”Elapsed Time”
  • Som administrator kan du nu lave lister over Knowledge brugere, hvilket har været meget efterspurgt. Derudover kan du sætte det op så ekstern data kan inkluderes i din Knowledge One søgning fra konsollen
  • SOS video kommer nu til iOS og Android, så du for alvor kan bringe personlig service helt ud til kunderne
  • Der kommer en masse generelle forbedringer til Wave, bl.a. en app målrettet Sales Cloud. Da wave endnu ikke har fat i det danske marked, henvises her blot til Release notes.

Service Cloud

  • Konsollen – både sales og service – får en makeover og bliver nu kendt som ”Lightning Console
  • I Live agent kan du nu skjule følsom data i de respektive chats. Agenter kan flagge at de har brug for hjælp fra supervisor, manager kan assigne skills til agenter, der kommer en time-out funktion og dertil kommer at Chat vinduet bliver redesigned
  • Cases har nu ”Quick Actions” i sidebaren og det bliver muligt at lave feed filters til case feeds
  • Social Customer Service omfatter nu også approval af posts før de går live og der kan sættes et default support handle (e.g. @AskSalesforce). Derudover bliver det muligt at koble linkedin og instagram på også (pilot)
  • Anvender du Entitlements får du mulighed for at blive endnu skarpere i den information du får, navnligt kan du nu måle på ”Stopped Time” og ”Elapsed Time”
  • Som administrator kan du nu lave lister over Knowledge brugere, hvilket har været meget efterspurgt. Derudover kan du sætte det op så ekstern data kan inkluderes i din Knowledge One søgning fra konsollen
  • SOS video kommer nu til iOS og Android, så du for alvor kan bringe personlig service helt ud til kunderne

Wave (Analytics)

  • Der kommer en masse generelle forbedringer til Wave, bl.a. en app målrettet Sales Cloud. Da wave endnu ikke har fat i det danske marked, henvises her blot til Release notes.

Communities

Generelt er der rigtig mange små og store forbedringer til Communities i denne release, så til dig der anvender eller overvejer at anvende communities er det værd lige at orientere sig i alt det nye. Værd at fremhæve er følgende:

  • Opdateret Community Editor – som del af lightning experience kommer der nye, forbedrede funktionaliteter, hvorfor det giver god mening at kigge i hvad de nye communities kræver. Der kan bl.a. eksponeres custom objecter, særlige sider mv. som del af community builderen i winter ’16
  • Community Management bliver også væsentlig forbedret med bl.a. moderation rules, Insights, og muligheden for at rapportere spam.

Chatter

  • Der er mange ændringer til Salesforce Files – alt fra lækre previews, versionering, 2 gb sync, ”Files” som related list og tilgang til On-Premise data med Files Connect
  • Grupper får tilført øget funktionalitet med et nyt UI i Lightning Experience. Derudover kommer der en ny gruppe-type kaldet ”Broadcast Groups” hvor kun group managers og owner kan poste. 

Work.com

  • ”Enhanced Feedback” og ”Performance Summaries” er nu Generally Available

Generelle Forbedringer

  • Generelt for Admins
    • Hvis der anvendes country-picklists, så er der nu også en Auto-complete funktion med
    • Roll-Up Summary field limit øges fra 10 til 25 felter per objekt
    • Share picklists across objects and fields with Global Picklist
    • De skriver at IE8 ej længere er supporteret med Winter ’16
  • Process Builder
    • Der kan nu laves forskellige skeduleringer når du laver time dependent actions
    • PB er blevet optimeret, for at gøre det mindre sandsynligt at du rammer SOQL limits
    • Admins får nu besked om fejl hvis en process fejler grundet inaktive brugere
  • Andre forbedringer
    • Search bliver forbedret og man kan frasortere udvalgte custom objects i søgninger
  • Security er der en del forbedringer til. Foruden en ny login skærm, så er der mange små, nyttige ændringer.
  • Deployment
    • Auto-Activate sandbox
    • Ny Permission: ”Manage Sandbox”
    • Og hurtigere sandbox refresh, nu også for developer og developer pro

todo todo