BLOG
SOFTWARETEST

Blog: Reflektioner over testprocesforbedring

For nogle uger siden udgav jeg en blog om en succesfuld facilitering af testprocesser på techwell.com. I den blog fokuserede jeg på et af mine yndlings nøglepunkter inden for forbedringen af testprocesser – ”Hvordan man spiser en elefant”. Det faktum at ”big bang” procesforbedringsprojekter sjældent har succes, er fordi folk ikke kan følge med og fordøje alle de nye aktiviteter, workproducts etc. I stedet vil jeg anbefale en tilgang, hvor du gør ligesom når du vil spise en elefant – én bid af gangen.

[23. juli 2015] Men der er indtil flere nøglepunkter som kræver opmærksomhed når du involverer dig i at forbedre en proces:

  • Vide hvor du er (nuværende situation)
  • Vide hvor du er på vej hen (målet)
  • Hvordan man spiser en elefant
  • Læring
  • Ejerskab og forpligtelse
  • Proces først, så værktøjer

I de kommende uger vil jeg blogge lidt omkring andre dele end elefanten :-)

I dag: Vid hvor du er – og vid hvor du er på vej hen!

Hvis du skal på road trip og gerne vil tegne din rute (eller finde ruten på din GPS), så skal du bruge to punkter: din start position, og din slut destination. Dette gælder ikke kun for road trips – det gælder også for procesforbedring

Hvordan kan vi identificere hvad vi skal forbedre, hvis vi ikke engang ved hvordan vi arbejder i dag – vigtigere endnu, hvad virker og hvad virker ikke? Du bliver nødt til at starte med en baseline – identificere den nuværende status af processerne i dit team/projekt/organisation.

Der er mange måder at gribe dette an på, to af de mere populære metoder at måle modenheden inden for test er, TMMI og TPI™ NEXT. Begge metoder er effektive processer til at identificere, analysere og evaluere modenheden af en given testproces – uanset om vi taler om et enkelt projekt eller en hel organisation. Med disse metoder kan du enten selv lave vurderingen eller få en uden for organisationen til at lave den, og selve resultatet skal være både en rapport af den nuværende status men også et ”roadmap” for fremtidige forbedringer.

Dette kan dog også gøres på en mere uformel måde. Det vigtige her er: Involver de rigtige mennesker fra begyndelsen! I mit nuværende projekt startede vi med at lave en brown paper session, hvor vi involverede de forskellige interessenter i programmet. Sammen udlagde vi den nuværende proces med post-its og identificerede ukendte faktorer, spørgsmål og problemer med post-its af forskellige farver.

Procesforbedring

Vi diskuterede hvert trin og blev enige om hvordan processen så ud på det givende tidspunkt. Efter vores workshop var færdig præsenterede vi vores illustration for resten af holdet, for at sikre at vi var enige om hvordan processen skulle se ud. Illustrationen forblev på væggen i en længere periode så folk havde mulighed for at kommentere og reflektere over den. Post-its med en ny farve blev gjordt tilgængelige, således at man kunne se hvad der var blevet tilføjet efterfølgende :-)

Med en illustration får du et billede af hvor du står – hvad den nuværende teststatus er i din organisation, samt jeres styrker og svagheder.

Med den viden er det nu tid til at diskutere hvor man vil hen. Sammen identificeres potentielle forbedringer, dissse prioriteres og der laves en forbedringslog. Nu hvor jeg elsker illustrationer i ”svømme baner”, tog jeg vores brownpaper og kreerede en procestegning i Vision som gjorde de nuværende ansvarsområder og flow synlige. En af de første ting vi gjorde i forbedringsloggen var at lave en to-be proces tegning – ”Drømme målet” og diskutere hvilke lavt hængende frugter man kunne plukke for at lave de første forbedringer og få en tidlig fornemmelse af fremgang. 

Procesforbedring

Vi blev selvfølgelig enige om at dette ikke var procesmålet, men at vi altid kunne forbedre det på et senere tidspunkt i takt med, at vi lærer med tiden og forbedrer hele tiden “drømme målet”. Det er et omskifteligt mål, men i det mindste havde vi en grundlæggende ide om hvor vi var på vej hen.  

På dette tidspunkt snakkede vi ikke om værktøjer, vi havde talt lidt om den interne træning vi kunne lave – men hovedbudskabet var at få et fælles billede af den rejse vi var på vej ud på. 

Gitte Ottosen
Gitte Ottosen
Managing Consultant
+45 39778711
todo todo