BLOG
SALESFORCE

Blog: 3 tips til Test af Emails i Marketing Cloud

Efter at have gennemført en del implementeringer med Marketing Cloud / ExactTarget, har jeg ofte undret mig over den manglende viden i forhold til hvordan man griber test af emails an. Dette indlæg er første skridt til at udfylde dette hul.

[26. januar 2016] Indlægget handler ikke om test af din html - dette kan snildt gøres inde fra Marketing Cloud eller ved hjælp af mere avancerede værktøjer såsom Litmus, EmailOnAcid etc., hvor man får e-mail renderings tests på tværs af flere mailklienter.

Dette indlæg handler derimod om den praktiske tilgang til test af e-mails i Marketing Cloud. Ovenstående er så absolut nødvendigt (og basic), men dertil kommer at når du arbejder med e-mails der er en del af et live miljø, eller du genererer e-mail indhold vha. AmpScript, er det vigtigt at have følgende ting for øje:

  • Test af en e-mail i brug
    Lav en kopi af e-mailen og brug den til test, når du er tilfreds kan du kopiere den fungerende html tilbage til originalen og opdatere den på den måde. Du må aldrig nogensinde ændre direkte i html’en på en e-mail i brug før du har testet de ændringer, du foretager (styling / strukturelle / adfærdsmæssige ændringer). Dette er relevant for trigger based e-mails, e-mails der bruges af Journey Builder mm.
  • Ændre i AmpScript genereret indhold
    Når du har indhold der er genereret via kode og som bliver født ind i et live e-mail flow, så er måden at teste på, ved at oprette en kopi af det relevante indhold først – ændre stylingen (dvs. html'en i det kopierede indhold). Derefter lægger du det indhold ind i en e-mail og derefter foretages en renderings test for at sikre, at ændringerne ser ud som du havde tænkt dig. Først derefter kan du kopiere det ind i det originale content.
  • Husk at teste for Mobile
    Næsten overflødigt at nævne, men ikke desto mindre når du tester, så skal du sikre at du får testet det på mobilen. Mobil adfærd i e-mails er afgørende nu til dags eftersom at mellem 15 – 70% åbner på mobilen først (afhængigt af publikum). Således kan en mobiloptimeret e-mail være med til, at øge dine konverteringer og skubbe dem et hak opad.

I Capgemini Sogeti er det givet at ”Test” er disciplin for sig og du kunne tilbringe utrolig mange timer på det, men når alt kommer til alt skal mailen ud, du har begrænsede ressourcer og det bliver nødvendigt at prioritere. I dette tilfælde handler det om publikum.

Hvilken optimering giver den højeste konvertering af den ønskede type, fra det pågældende publikum?

Svaret på dette spørgsmål, fortæller dig, hvor du skal ligge din energi og hvad tests/rettelser du potentielt er nødt til at udelade.

todo todo