BLOG
WEB SOLUTIONS

Blog: Hvordan målretter du dit webindhold?

Har du personaliseret dit Episerver-site? Hvis ikke, så kom i gang! Den indbyggede pakke giver en god start. Gemmer dit CRM på en guldgrube af kundedata? Så forbind dit website med dit CRM-system, og begynd at servere relevant indhold for dine kunder!

[30 maj. 2016] Blandt kolleger og kunder er jeg kendt for at kunne tale længe og begejstret om ting, jeg synes er smarte. Mit første blogindlæg skal derfor handle om Episerver CMS og den indbyggede personaliseringsmotor. Jeg skal dog gøre det kort.

Når vi taler om personalisering i sammenhæng med CMS og webindhold, handler det i korte træk om, at målrette websitets indhold og budskaber til grupper af besøgende. På den måde kan man tilbyde relevante emner og tilbud, og det skal så helst lede til øget kundeengagement eller konvertering.
Endnu er det ikke alle større CMS’er der kan dette out-of-the-box. Men Episerver CMS, som jeg arbejder med, har længe gjort det muligt at opsætte personalisering af alt indhold på et givent site.
Faktisk er det så indarbejdet, at indhold i alle blok-områder og fritekstfelter kan varieres, med udgangspunkt i den enkelte besøgsgruppe, den besøgende bliver placeret i.
Den enkelte besøgsgruppe kan sågar tildeles særskilte adgangsrettigheder på side-niveau. Det kunne jo sagtens være, at den her nye kampagne-side kun må kunne ses af kendte kunder, for besøgende der kom ind fra Facebook, eller kun i en periode fra én uge før eller efter en konference eller produktlancering. Eller hvad man nu kan finde på.
Anvender man besøgsgrupper til siderettigheder, kan menupunkterne selvfølgelig også sættes til at afspejle, de sider den besøgende reelt har adgang til.

Det er det overordnede koncept.

Besøgsgrupper og kriterier

For at kunne alt det her, skal der oprettes nogle såkaldte besøgsgrupper (Visitor Groups), som er kombinationer af besøgsgruppekriterier. Episerver bliver nemlig ikke leveret med færdige besøgsgrupper; dem skal du selv sammensætte. Heldigvis er det legende let.
Med out-of-the-box får du en række kriterietyper til en start. De er i virkeligheden meget generelle, og bestemt ikke site-specifikke. Men er du lidt kreativ, kan du faktisk komme langt med dem.

Nogle af de kriterier jeg selv finder allermest anvendelige er:

  • Samlede antal besøg på sitet
  • URL’en man først landede på
  • URL’en man landede fra
  • Specifikke besøgte sider
  • Tid på dagen
  • Omtrentlig geolokation på den besøgende

Med disse kriterier kan budskaber gøres ganske relevante for en besøgende, som vi egentlig ikke kender, udelukkende ud fra ankomst, navigationsflow, tidspunkt mv.
Har du allerede en Episerver CMS løsning, koster det dig således ikke noget hverken at komme i gang, eller at lave de første mange eksperimenter. Der findes endda også en gratis pakke med flere generiske kriterier.

Men der hvor det for alvor bliver sjovt er, når man arbejder med specialudviklede kriterier, der anvender informationer fra et CRM-system, hvad end det er Salesforce, Dynamics, SAP eller noget fjerde. Hvis det er muligt at integrere med det, er det som oftest også muligt at bygge kriterier til det. Og består dit site allerede af en kundeportal eller en webshop, er der gode chancer for at det kan lade sig gøre.

Har dit CRM måske nogle af de her informationer om dine kunder?

  • Postnummer
  • Fødselsdato
  • Køn
  • Sidste dato for køb
  • Sidste dato for login
  • Varigheden af kundens relation (anciennitet)
  • SKU-numre på købte produkter
  • Status på ekstra tjenester (tilvalgt/fravalgt)
  • Pointsaldo i loyalitetsklub
  • Antal henvendelser til kundeservice, og henvendelsernes art (klage, produktspørgsmål etc)

Dit CRM-system indeholder formentlig mange andre informationer, som jeg slet ikke vil begynde at forestille mig. Og alle muligheder er i udgangspunktet åbne, og mulige at bringe i spil. Regn dog ikke med at Episerver kan det out-of-the-box. Det kræver en grad af specialudvikling, før du kan bringe dine CRM-data i spil.

Lad mig slutte med et konkret eksempel:
For en kunde, der anvende et specialbygget CRM-system, udviklede jeg engang lige præcis en suite af kriterier. På den måde fik de mulighed for, at inddele besøgende i grupper baseret på kundestamdata (fx postnummer, kundens alder og køn, anciennitet i dage) og på købshistorik (fx kontosaldo, købte produkter og specifikke kombinationer heraf). Og nu kunne de lige pludselig tilbyde komplementerende produkter til de, der kunne være særligt interesserede i dem.
Eller hvis de lancerer en kampagne, der kun henvender sig til nye kunder, kan de forstørre et banner for de nye kunder, eller omvendt helt skjule det for kendte kunder. De kan endda også målrette informationer til de besøgende, der både har påbegyndt og afbrudt et shopflow.
Hvor værdifuldt ville noget af det her være for din forretning?

Hvis du ikke allerede har prøvet dette stærke redskab, vil jeg opfordre dig til at eksperimentere med det. Start eksempelvis med nogle simple kriterie-kombinationer, så de nemt kan afprøves, og varier så indholdet i et simpelt blok-element. Som udvikler vil jeg dog påpege, at dette, i første omgang, kun bør foregå i et testmiljø.

Stefan Holm Olsen
Stefan Holm Olsen
Episerverudvikler
+45 52189503
todo todo