BLOG
SALESFORCE

Blog: Ét godt råd: Sådan når dine e-mails frem

Jeg havde fornøjelsen af, at lytte til en podcast episode fra Salesforce Marketing Cloud, med Andre Barret, Head of Deliverability & ISP Relations, for netop Salesforce Marketing Cloud.

[14. marts 2016] Han havde ét overordnet tip til at sikre e-mail deliverability – nemlig vedligeholdelse af din permission database. Tippet kommer til sidst, for som han sagde:

Jeg ved det er smertefuldt, jeg ved det gør ondt – men gør det nu bare”.

Argumentet for at udføre denne vedligeholdelse er simpel: Hvis folk ikke er engagerede i din kommunikation, er de fundamentalt set ikke værdifulde for din e-mail markedsføring. Hellere lop dem ud af din database og lad dem tilmelde sig igen, hvis og når det er relevant.

For at give lidt motivation til hvorfor vedligeholdelsen skal prioriteres, bør det bemærkes at ISP’erne indfører mange ændringer for at levere kvalitet til deres brugeres (ISP er leverandør af gratis indbakker – Outlook.com, Gmail osv.). Det væsentlige at bemærke er, at dine inaktive abonnementer risikerer at påvirke din marketing indsats, mod de ellers engagerede abonnenter.

Grunden til dette er, at os e-mail markedsførings-mennesker primært kan måle to ting: Åbningsraten og Klikraten. Af disse kan ISP’erne kun tracke én: Åbningsraten. Denne, kombineret med en masse andre UI baseret faktorer, er et signal til dem om, hvor relevante de mails du sender er. Jo mindre relevant, jo større risiko er der for at du markeres som spam/reklame mv.

Du kan høre hele podcast episoden her – den er det værd.

Tilbage til Andrews konkrete råd:

Hvis en abonnent ikke har været målbart engageret i dine e-mails i de sidste 6 måneder, så fjern dem fra listen. Det lyder måske lidt drastisk, men hvis du eksempelvis er en af dem der sender én mail om ugen, så svarer det til, at du har sendt 24 e-mails uden engagement. Selvfølgelig skal du forsøge at re-engagere dine abonnenter. Start allerede efter 2-3 måneder, så dit brand ikke bliver helt glemt.

Vedligeholdelse af din permission database, er et værktøj til at hjælpe dig til at opnå det som 2016 handler om – nemlig engagement. Det er vores modtageres engagement med vores content, der er vigtigt for os, der arbejder med e-mail marketing.

todo todo