BLOG
SALESFORCE

Blog: 3 metoder til at måle ROI af en Customer Journey

Du har købt og anvender Marketing Cloud. Du er i fuld gang med Customer Journeys. Din kommunikation har netop nået et helt nyt niveau. Men... Hvad med dine resultater? Fulgte de efter?

[24. februar 2016] En af de vigtigste ting vedrørende Customer Journeys er at huske at måle deres succes. Uanset hvilken måde hvorpå du definerer succes. Som standard er der 3 metoder hvorigennem vi kan måle succes:

1. ROI vha. Journey Goals

Her er det ligetil. Du kan definere et ønsket resultat for kunden – effektueret ved hjælp data. Det kan være at 20% af dem der bliver en del af din Journey, skal være VIP kunder efterfølgende. Eller måske er målet at øge den gennemsnitlige salgsværdi til X for 15% af deltagerne. Eller måske handler det blot om, at man stadig er en aktiv kunde ved rejsens slutning.

Helt lavpraktisk definerer du et "felt" og den ønskede værdi – og måler ved hjælp af det.

Nøglefordel: du kan definere et overordnet formål for rejsen.

2. ROI vha. Kanal analyse

Når jeg skriver kanal analyse, så mener jeg måling af succes på de enkelte kommunikationselementer. For e-mails er det simpelt: Hvor mange har åbnet? Klikket? På samme måde for SMS: Hvor mange svarede eller reagerede på den? Der findes adskillige måder du kan måle fremdrift eller success på i en Customer Journey. Essensen er dog at du kan teste og optimere hver enkelt step i din Journey.

Nøglefordel: du kan måle succes baseret på hvert enkelt element

3. ROI vha. Dataopdatering

Ovenstående metoder antager implicit at vi inkluderer alle i vores Journey, og derefter måler resultaterne. En anden tilgang kunne være at inkludere alle i vores Journey og herefter med det samme indføre et split der filtrerer f.eks. 20% fra. Hvorfor skulle vi gøre det? Jo, for at få en mere gyldig analyse af virkningen af vores journey.

Eksempelvis i en abonnementsbaseret virksomhed hvor det, som del af vores salg og lead-generering, er muligt at få en gratis prøveversion, som folk kan melde sig til. For at måle succesen af f.eks. et velkomst-flow, kunne vi tage de 80% der er en del af den fulde rejse, og sammenligne dem med de 20% der ikke er en del af den. Hvordan er tallene for hver gruppe? Gennemsnitlige værdi? Mængden af kunder? Andet?

Nøglefordel: du får en fornemmelse for den nøjagtige værdi af Customer Journey

Resumé

De ovenstående 3 metoder er standard måder hvorigennem du kan måle succesen af en Customer Journey. Der er naturligvis andre måder at gøre det på, herunder at koble Marketing Cloud sammen med Google Analytics, eller tilføje et ”Collect Script” til hjemmesiden – begge vil give flere data der kan analyseres på. Det kan også være at du er en ivrig bruger af kampagnekoder, og bruger dem til at måle på dine resultater.

Mulighederne er uendelige – den eneste garanti er resultater.

todo todo