BLOG
SOFTWARETEST

Blog: Tag ansvar for din egen karriere - del 1

”I vores arbejde er vi nødt til at holde vores færdigheder skarpe, ikke bare se på vores job som noget vi gør fra 8 til 16, men som en vigtig del af vores identitet og liv”.

Tilbage fra EuroSTAR er det tid til lidt refleksion, og selv om jeg skriver med udgangspunkt i test så er det min overbevisning at alle i IT faget står med denne udfordring – så læs med.

Sådan en konference er 4 dage fyldt med non-stop tutorials, præsentationer, networking sessions, middage, møde gamle og nye venner – en stor buffet af sjov og læring. Sådan en konference efterlader mig med en masse at tænke over. EuroSTAR er den største testkonference i Europa og næsten 1000 testere fra hele verden deltog denne gang. Temaet var "at lære at teste, at teste for at lære", og der var en række inspirerende indlæg omkring læring og udvikling for softwaretest fagfolk. Det var inspirerende, og jeg fik endda lov til at dele scenen med min søn og holde et indlæg om to generationer i softwaretest; behovet for kontinuerlig læring, og hvordan rejsen i læring har ændret sig over tid.

Behovet for kontinuerlig læring

Alt dette har fået mig til at tænke over vigtigheden af kontinuerlig udvikling for en softwaretest professionel, eller for den sags skyld for hvem som helst. Personligt har jeg altid fokuseret på hele tiden at forbedre mig selv, og det har i høj grad beriget både mit personlige såvel som professionelle liv. Bortset fra test, brænder jeg for Agile, procesforbedring, samt andre ikke-arbejdsrelaterede hobbyer, og alle disse interesser har haft indflydelse på mit liv på mange måder.

Jeg er overbevist om, at fokus på efteruddannelse og personlig såvel som faglig udvikling er vigtigt for os alle. I vores arbejde er vi nødt til at holde vores færdigheder skarpe, ikke bare se på vores job som noget vi gør fra 8 til 16, men som en vigtig del af vores identitet og liv. For at udvikle en sådan stolthed i vores håndværk og erhverv, er vi nødt til løbende at lære og udvikle os, så vi kan være på toppen af ​​hvad der sker i vores fag.

Noget andet er, at vi er nødt til at tage ansvar for vores egen karriere og udvikling. Jeg ser jævnligt at nogen venter på, at deres arbejdsgiver sørger for uddannelsen, og hvis de ikke får tilbudt uddannelse føler de ikke de har mulighed for at udvikle sig. Men som vi skal se i mit næste blogindlæg, er der et væld af læringsmuligheder i dag. Pointen er, at ligesom i ethvert andet hurtigt voksende felt, er der et konstant behov for at udvikle sig fagligt, hvis man skal forblive på toppen af ​​ens fag. Og en sådan uddannelse bliver ikke altid leveret af din arbejdsgiver. Så det er vigtigt at vi hver især tager ansvar for egen læring, er opmærksomme på vores egne uddannelsesbehov og aktivt opsøger viden.

Der også en række eksterne faktorer, der har øget behovet for efteruddannelse og udvikling af testfagfolk i de seneste par år. Tre meget vigtige faktorer, der kører dette behov er:

  1. Udviklingen af en mere professionel tilgang til test over tid: Testfaget har udviklet sig meget over årene. Da jeg startede tilbage i 1995, var jeg den første person ansat til at fokusere på test. Titlen jeg blev tildelt var Customer Support, da titlen ”Tester” slet ikke eksisterede i firmaet.
    Og jeg var ikke alene. Mange virksomheder havde ikke en separat afdeling og test blev ikke set som et fag, eller en profession. Men i dag er test blevet meget mere professionaliseret, og det i sig selv kræver en større fokus på uddannelse. Dette bliver endnu vigtigere, når du tilføjer den øgede kompleksitet af softwaren, der udvikles i dag.
  2. Den teknologiske udvikling; Når den underliggende teknologi ændrer sig, bliver systemer og applikationer mere komplekse med hver ny version. Hvis vi som testere vil være med i front og følge med udviklingen, så har vi har brug for at kunne forstå den underliggende teknologi. Det første system jeg testede var komplekst (Et militært kommando- og kontrolsystem), men var mere eller mindre isoleret fra resten af verden. I dag er alt forbundet med internettet, Internet of things, robotter og en stærk online tilstedeværelse for mange virksomheder, er en del af dagligdagen for de fleste af os. Disse nye teknologier har øget kompleksiteten af systemerne vi arbejder med. Alt dette kræver en langt højere grad af ekspertise og viden - også for testeren.
  3. Ændring i udviklingsmetoden:
    Jeg startede som en del af et vandfald projekt, men i senere år har virksomheder introduceret metoder som DevOps og Agile, og nogen bevæger sig i retning Continuous Delivery. Det betyder at betydningen af ​​en professionel tilgang til testning er steget, idet test er et centralt element i at være agil og få succes med ovennævnte metoder. Disse metoder stiller krav til ændringer i testerens profil og færdigheder. Men faktisk ikke kun for testeren, i Agile er test jo teamets ansvar – alle bør være testinficerede.

Jeg mener det er de tre vigtigste årsager, der driver behovet for løbende forbedringer og uddannelse i vores profession. Dette øgede behov afspejles tydeligt i markedet for uddannelse. Der er meget mere fokuseret træning til rådighed på bestemte emner, end det var tilfældet tidligere. Antallet af måder at få læring på er også eksploderet.  Vi har i dag utallige muligheder til rådighed, såsom formel træning og certificering, online-undervisning, workshops, pair test, coaching, konferencer og vejledning mv.

Hvordan kan man så komme i gang med at skabe denne faglige udvikling? Det er næsten banalt; Det første skridt er at sætte sig ned og lave en plan. Sæt dig ned og få afklaret hvor dit fokus skal være. Hvad er du passioneret omkring? Testfaget i sig selv er temmelig bredt, så du skal have indsnævret det lidt, før du begynder at arbejde på en plan for din læring. Hvilke områder inden for test er du interesseret i? Ønsker du at dykke ned i automatisering, performancetest, sikkerhedstest eller kontekstdrevet test? Er du fokuseret på testerrollen eller er det testmanagement du brænder for - hvor er din passion? Det er nogle af de grundlæggende spørgsmål, du skal besvare, før du begynder at udvikle din plan – din bucket list, hvad vil du gerne nå at lære i dit liv?

I næste blog-indlæg vil jeg komme mere ind på listen, og dykke ned i de forskellige "varianter" af læring, der er tilgængelige i dag, og hvordan de kan hjælpe vores kontinuerlige læring.

Gitte Ottosen
Gitte Ottosen
Management Consultant & Agile Evangelist
+45 39778711
todo todo