BLOG
SALESFORCE

Blog: Rustet til morgendagens marketing?

Start på en platform og skalér

[10. februar 2016] Jeg er farvet. Så er det sagt. Jeg arbejder med Salesforce Marketing Cloud (tidligere kendt som ExactTarget), og erfaringer som jeg har gjort herigennem farver mine synspunkter.

Men når det er sagt, så er det netop de erfaringer, der ligger til grund for min påstand om, at uanset hvilket markedsføringssystem du vælger, så skal det kunne fungere som en platform.

Her taler jeg ikke (Platform-as-a-service) i den forstand, at du skal bygge dit eget system fra bunden. Nej, jeg taler om platform i den kontekst, hvor du køber et system, hvortil du kan føje kapaciteter – enten fra den samme leverandør eller fra nye - uden at det er nødvendigt at udskifte kernen. Dvs. uden lige pludselig at skulle skifte markedsføringssystemet ud.

Her er to grunde til, hvorfor du bør vælge et system, som kan fungere som platform: 

1. Du begynder måske småt – men du vil skalere med tiden

Ligesom de fleste virksomheder, starter man ofte i det små. Dette er fuldstændig rationelt og ofte en god beslutning. Vi starter vores marketingrejse med at migrere det ugentlige nyhedsbrev over til det nye system. Når du så har bekræftet, at alt fungerer og er tilfreds med performance, så er det nærliggende at begynde at tænke videre – tænke over, hvad vores næste træk skal være?

Kunne det være et ønske om at ramme samme mennesker på de sociale medier? Eller med onlineannoncer? Hvad med SMS? Geofencing? Eller mere dynamiske e-mailkapaciteter? Velkomstflows? VIP tilbud til udvalgte kunder baseret på data i 3. partssystemer?

Uanset dine planer og tanker har du brug for et system, der tillader dig at skalere/bygge/tilkøbe de kapaciteter, der er nødvendige, for at du kan nå dine mål – uanset om det er native features, eller om det er noget der leveres af 3. part. 

2: Verden forandres – endnu hurtigere end før

Nogle vil hævde, at verden er i gang med at stabilisere sig for marketingfolk. De fleste hævder dog det modsatte. Det ses via IoT og stadigt stigende mængder data. Ved at nogle sociale medier forsvinder, andre kommer til. Det såkaldte ”attention span” falder – samtidigt med at kundernes forventninger øges.

Verden bliver stadigt mere kompleks, og hvis dit system ikke er en platform hvorpå der kan skabes nye kapaciteter til at imødekomme morgendagens behov, så risikerer du, at systemet ikke kan håndtere fremtiden.

todo todo