NYHED
SOFTWARETEST

Maersk Line blev Danmarks bedste for 2. år i træk - Hvad er deres hemmelighed?

Siden 2013 har Capgemini Sogeti afholdt TestExpo konferencen, som sætter fokus på test af software. I 2017 var der 700 gæster, og for tredje gang var der indlagt en konkurrence om at blive Danmarks bedste testteam. Efter cases fra Rejseplanen og Lego i henholdsvis 2015 og 2016 var TV2 Play case i dette års TestExpo Hackathon.

Den 24. august mødte 8 af Danmarks mest kompetente testteams op til et hackathon for at konkurrere om, hvem som var bedst til at teste den nye version af TV2 Play. Arrangementets primære formål var give deltagerene muligheden for at afprøve deres evner i en fremmed kontekst og at arbejde sammen som team om en ny opgave. Men tag ikke fejl; når testteams i superligaen smøger ærmerne op, er adrenalin-niveauet højt og konkurrencementaliteten til at tage at føle på.

Da gong-gongen lød kl. 17 efter en fuld arbejdsdag med koncentreret softwaretest, præsenterede de 8 teams hver deres resultater for TV2 Play. Bugs blev trukket frem i lyset og fik ord med på vejen, og forslag til innovation blev præsenteret. Herfra gik tre hold videre til den endelige bedømmelse:

  • Sitecore
  • Dong Energy
  • Mærsk Line it

Capgemini Sogeti vil gerne sige tak til alle deltagere og ønske de tre teams i finalen tillykke med det flotte resultat. Naturligvis ikke mindst mestrene fra Maersk Line, som i sidste ende vandt det hele.

  • Ayaz Mahmud Khurshid, Technical Test Specialist
  • Nabanita Singh, Test Manager
  • Sonia Tomar, Test Specialist
  • Umair Azeem Ansari, Test Manager
  • Uzair Hashmi, Performance Test Specialist

Vi har talt med vinderholdet om konkurrencen og spurgt om, hvad der kendetegner en god softwaretester og et godt team.

Hvordan oplevede I denne hackathon konkurrence?

- Det har været en rigtig god oplevelse. Maersk Line IT deltog i 2016 med et stort udbytte, så vi samlede også et hold til 2017 arrangementet og gav den fuld gas i konkurrencen. For selv om vi først og fremmest deltager for at lære, vil alle selvfølgelig gerne vinde. Og det har været sjovt.

Hvad synes I om arrangementet?

- Det er vist den største test-konkurrence i Europa, så vidt vi ved. Og det er rart, at der bliver skabt lidt opmærksomhed omkring det, som vi testere går og roder med. Samtidig er arrangement godt organiseret, så vi har mulighed for at se, hvad de andre hold kommer op med. Der er altid noget at lære. Vi kommer bestemt gerne igen, hvis konkurrencen bliver gentaget næste år.

Hvad var jeres strategi eller metode på dagen?

- Ærligt talt tænkte vi først og fremmest på at have det sjovt. Vi sidder ikke sammen i hverdagen, så det var rart for os at arbejde tæt sammen en hel dag. Selve softwaretesten kommer næsten af sig selv, når man er rutineret. Man ved, hvad man skal gøre. Men vi var bevidste om at kigge nøje på evalueringskriterierne, efterhånden som vi løste problemerne i opgaven. I sidste ende var det også et spørgsmål om fokus, da vi skulle rapportere vores resultater. Efter de 7-8 timers softwaretest havde vi kun 3 minutter til at præsentere vores findings. Så præsentationen skulle være skarp og præcis.

Kan I løfte sløret for, hvilke værktøjer og metoder, I bruger?

- Ja, i dette hackathon brugte vi Excel Sheet og MindMap. Generelt kan vi anbefale værktøjer som Quality Center til test management, Soap UI til service level testing samt Performance Center og Automation Framework. Endelig har vi for ikke så længe siden taget nye metoder i brug.

  • Failure Mode Testing sikrer, at i tilfælde af fejl kan brugerne fortsætte med applikationens andre funktioner
  • Focus Group Testing, hvor vi henter indsigter dels gennem surveys og dels ved udvælge interesserede brugere blandt kunderne 

Hvad kendetegner et godt testteam?

- Kommunikation er nøglen, for vi skal kunne arbejde sammen. En anden vigtig faktor er dynamikken mellem teamets personligheder. Det er en fordel, hvis folk kommer med forskellig baggrund, uddannelse og erfaring. Diversitet er en kvalitet, når vi taler test. 

Hvilke kvaliteter har en god tester?

- Grundlæggende handler det om at have et ’testing mindset’. Som tester kæmper man for brugerne, ikke for udvikleren. Man skal have evnen til at se tingene fra brugerens perspektiv. Man skal være positivt kritisk og have et øje på detaljerne. Man bliver aldrig udlært, der er altid mere at lære af folkene omkring én.

Se video fra eventen

todo todo