REPORT
DIGITAL

World Insurance Report 2018

World Insurance Report 2018: Efterhånden som flere kunder købe forsikring fra BigTechs, er digital agility blevet nøglen for de traditionelle forsikringsselskaber

Næsten 30 procent af verdens kunder er villige til at købe forsikringsprodukter fra BigTech-virksomheder som Amazon og Google, hvilket giver et større behov for, at traditionelle udbydere udvikler fremtidssikret driftsmodeller for at tilfredsstille udviklingen fra kundernes behov 

Paris, New York, 22. maj 2018 - Mens forsikringsselskaber kæmper for at levere en ekstraordinær kundeoplevelse, er BigTech-firmaerne klar til at træde ind i forsikringsbranchen. Ved at forbedre deres digitale fleksibilitet og udvikle fremtidssikret driftsmodeller har forsikringsselskaberne mulighed for at tiltrække og fastholde kunder for at konkurrere med denne disruption. Som kan læses i World Insurance Report (WIR) 2018 fra Capgemini i samarbejde med Efma. Rapporten undersøger også, hvordan traditionelle etablerede forsikringsselskaber sakker bagefter deres bankkonkurrenter, med at imødekomme kundernes krav, hvilket gør dem sårbare overfor ikke-traditionelle aktører. 

"Brugen af data og at kunne tilbyde en ægte digital kundeoplevelse er både afgørende for fremtidens forsikringsselskab, og noget Big Tech-virksomhederne som Amazon og Google udmærker sig på. Truslen fra disse konkurrenter er mere reel end forsikringsbranchen måske vil indrømme," siger Anirban Bose, Global Head of Financial Services and Member of the Group Executive Board at Capgemini. "Forsikringsselskaberne risikovurderingspersoner skal hurtigst muligt vende deres blik indad og overveje de konkurrencemæssige risici inden for deres egen industri for at udvikle sig og overleve." 

Forsikringsselskaberne er i gang med at indhente konkurrenterne med teknologi baseret kundeoplevelser

Forsikringsselskaber rangerede tre efter detailhandel og bankvirksomhed på tværs af branchens kundeoplevelsesresultater, med den største forskel blandt Gen Y-kunder i alderen 18 til 34 år. Mens mere end 32 procent af Gen Y-kunderne sagde, at de havde en positiv oplevelse med deres bank, rapporterede mindre end 26 procent at de havde en positiv oplevelse med deres forsikringsselskab. Rapporten viste også, at kunder på tværs af alle segmenter, nu accepterer digital kommunikation på samme niveau som via konventionelle kanaler. Over halvdelen af kunderne mener det er af høj værdi, at kunne benytte virksomhedernes websites til at gennemføre forsikringstransaktioner og mere end 40 procent nævner en mobilapp som værende en vigtig kanal.

Derudover gør de nye digitale teknologier det muligt at innovere på value-added services, næsten 46 procent af de tech-savvy kunder og 38 procent af Gen Y kunderne er villige til at modtage proaktive, personlige forsikringstilbud gennem en række forskellige kanaler, hvilket kan føre til nye indtægtsmuligheder. 

BigTech-firmaerne er klar til at drage fordel af forsikringsbranchens fejltagelser

De store multinationale teknologivirksomheder, der repræsenterer BigTech, forbereder sig på at etablere en tilstedeværelse i forsikringsbranchen for at udnytte et stadig mere utilgængeligt kundesegment. Globalt sagde 29,5 procent af kunderne, at de ville overveje at købe mindst et forsikringsprodukt fra en BigTech-virksomhed, hvilket er en stigning på 12 procentpoint fra 2015, hvor kun 17,5 procent af kunderne viste villighed til at købe forsikring fra BigTech-virksomheder. 

Gen Y og tech-savvy segmentet synes at være mest tilbøjelige til at skifte fra traditionelle forsikringsselskaber. Disse segmenter har mindre positive erfaringer med traditionelle virksomheder, derfor er de er også mere tilbøjelige til at ændre deres forsikringsudbyder inden for 12 måneder og er mere åbne for at købe forsikringsprodukter fra BigTech-virksomheder. 

Udviklende kundepræferencer driver forsikringsinvesteringer hen imod digital agility

Disruptions fra miljømæssige, teknologiske og organisatoriske faktorer sammen med BigTech-virksomhedernes ambitioner gør det nødvendigt med digitalt agile driftsmodeller. InsurTechs, nye forsikringsselskaber, der bruger teknologiinnovationer til at fokusere effektivitet og tiltrække specifikke kundesegmenter, fører vejen imod digital agility. Samarbejde mellem traditionelle forsikringsselskaber og InsurTechs er afgørende for en effektiv og omkostningseffektiv udvikling af digitale muligheder i hele branchen. 

Mere end 80 procent af forsikringsselskaberne nævner udviklende kundepræferencer som den mest kritiske faktor for at bevæge sig hen imod digital agility, og deres investeringer giver et indsigt i branchens fremtid. Næsten to tredjedele af forsikringsselskaber tester smart watches og wearables, mere end en tredjedel har implementeret telematik, og mere end 55 procent investerer i talegenkendelse og blockchain, med robot procesautomatisering, som i dag er den mest udbredte digitale teknologi blandt disse teknologier. 

"For at opnå værdi af deres investeringer skal forsikringsselskaberne tænke på det store billede og udvikle en holistisk tilgang, der styrkes af InsurTech-kapaciteter, snarere end adskillige adoptioner," siger Vincent Bastid, CEO i Efma. 

Digitalt aktiverede, fremtidigssikret driftsmodeller sikrer langsigtet bæredygtighed

For at lykkes i den digitale tidsalder fremhæver rapporten, at forsikringsselskaber skal fremme digital agility og udvikle driftsmodeller til at levere en ekstraordinær kundeoplevelse, der samler de bedste digitale og traditionelle kanaler. For eksempel sagde mere end 65 procent af de undersøgte respondenter, at end-to-end personalisering af kundenes rejse var deres største behov. For at forbedre kundeoplevelsen med personalisering har forsikringsselskaberne brug for et digitalt integreret økosystem, der problemfrit forbinder forsikringsselskaber med kunder og partnere for at muliggøre en effektiv strøm af information og tjenester. 

Et digitalt integreret økosystem understøtter de real-time og personlige tjenester, som kunderne er begyndt at forvente og efterspørge. Med forbedret digital fleksibilitet kan forsikringsselskaberne få større indsigt i kundernes behov og forbedre time-to-market for innovative tiltag, mens de kører større driftseffektivitet og omkostningsbesparelser, som rapporten konkluderer. 

Om World Insurance Report 2018

The World Insurance Report (WIR) 2018 dækker de tre forsikringssegmenter - livs-, skades- og sygesikring. Årets rapport bygger på forskningsundersøgelser fra 20 markeder: Australien, Belgien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Hongkong, Indien, Italien, Japan, Mexico, Holland, Norge, Singapore, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien og USA. Undersøgelsen giver et indblik i kundernes præferencer, forventninger og adfærd med hensyn til specifikke typer forsikringstransaktioner.

todo todo
Kontakt
  • Maria Søndergaard
    Maria Søndergaard
    Direktør Digital
    +45 52189297