CASE
DIGITAL

Audi & IoT

Audi kan ved hjælp af løsningen monitorere motoren og derved servicere bilen før kunden oplever utilfredshed

Vi har netop lavet et omfattende IoT-projekt for Audi, hvor bilen er forbundet til en cloud-løsning, der opsamler data om motoren og bilens andre dele, så man kan forudse, om der er en hændelse på vej.

På denne måde undgår man den lange proces, der normalt starter, når der opstår en fejl på bilen. Traditionelt set skal brugeren ringe til kundeservice, der så ringer til en account manager, der undersøger brugerens rettigheder. Når hjælpen er godkendt, skal der findes en tekniker, og det skal undersøges om der er reservedele på lager, inden teknikeren overhovedet kan sendes ud til bilen med reservedelen.

» Ved at monitorere motoren, kørselsmønstre og alt andet data kan finde anormaliteter, så man faktisk kan servicere bilen før kunden oplever utilfredshed. Dermed kan man undgå hele den del af interaktionen med sine kunder, hvor de ringer og fortæller, at der er noget galt,« siger Thor Laage-Petersen, der kan fortælle at teknologien allerede nu anvendes på stor flåde af Audis luksusbiler i Tyskland og Italien.

Det kaldes ’predictive maintenance’ eller ’forudseende vedligeholdelse’, og det er en af grundene til, at det er rigtig interessant at Internet of Things er rigtig interessant i disse år.

todo todo
kontakt
  • Thor
    Thor Laage-Petersen
    Head of Integration & Innovation
    +45 39778282