CASE
MOBILITY

DSB - på sporet til relevant kommunikation

www.dsb.dk er DSBs vigtigste digitale kanal til deres kunder og er derfor en af Danmarks mest besøgte hjemmesider. Når DSBs passagerer søger oplysninger om togafgange, bestiller billetter og foretager reservationer døgnet rundt på www.dsb.dk er kravet om tilgængelighed, oppetid og performance særdeles væsentligt. Brugervenligheden skal være i top og alle oplysninger skal være tilgængelige med få klik.

www.dsb.dk har kørt på Episerver-CMS platformen i snart 4 år og var begrænset i forhold til DSBs ønske om at tilbyde deres kunder ens brugeroplevelse samt tilgængelighed på samtlige platforme. For at understøtte deres ønske om bedre service valgte DSB at opgradere til seneste version af Episerver, hvilket understøtter digital markedsføring, multi channel kommunikation og ikke mindst muliggør den responsive web design og brug af HTML5.

DSBs systemlandskab er bygget op over mange år, og er derfor særdeles komplekst i forhold til at gennemføre integrationer. www.dsb.dk skulle derfor i et SOA-landskab kunne modtage og sende data til en lang række systemer, der bygger på teknologier, der strækker sig fra Cobol over Java til Microsoft teknologier.

Kompleksiteten fremkommer blandt andet af de høje krav samt de mange afdelingers involvering i projektet: Marketing, Salg, Digital og IT. www.dsb.dk skal være funktionelt og performe tilfredsstillende 24/7, da det er særdeles forretningskritisk at et kundevendt system, som har alle rejsende i Danmark som målgruppe, ikke må fejle.

Capgemini Sogeti og DSB har derfor arbejdet i en længere periode med analyse og tilpasninger af funktionalitet, der skal performe optimalt på mange platforme. I arbejdet med at integrere til andre systemer i et særdeles kompleks teknisk miljø har der været fokus på svartider og på at lave de løst koblede integrationer så fremtidssikrede og solide som muligt.

For DSB har det organisatoriske arbejde med at sikre indhold, test og nye arbejdsprocesser også været en væsentlig opgave. Capgemini Sogeti og DSB har derfor fokuseret på at køre projektet efter SCRUM-metoden, for at sikre fremdrift med den bedst mulige organisatoriske forankring.

Løsningen

www.dsb.dk kørte på en ældre version af Episerver, og der er i den seneste version af Episerver mange nye features, der understøtter arbejdet med strategisk digital kommunikation. Ydermere har det været afgørende for opgraderingen, at alt indholdet i Episerver CMS 7.1 er automatisk tilgængeligt fra mobile enheder, tablets og PC’er. Dette betyder at DSBs kunder får stillet den samme kernefunktionalitet til rådighed, hvad enten de benytter en mobil browser eller en pc.

På www.dsb.dk kan alle DSBs kunder, forespørge på afgange og priser og foretage pladsreservering. Alt dette foregår i et teknisk miljø, der tilgodeser spidsbelastningen i dagtimerne, de høje krav til oppetid og tilgængelighed døgnet rundt.

DSBs løsning er implementeret med integrationer til eksterne og interne fag- og informationssystemer og til DIBS til betaling af billetter i netbutikken. På grund af 
Capgemini Sogeti og DSBs arbejde med sikre en stabil, fremtidssikret løsning i et komplekst IT-miljø, er mulighederne gode for på et senere tidspunkt at kunne erstatte nogle systemer med andre eller integrere til nye, uden at det kræver en omlægning af arkitektur eller nye integrationsprincipper. 
 
www.dsb.dk er nu et website som har givet DSB udvidede muligheder for at formidle billetter til deres kunder og samtidig er det blevet nemmere for DSBs egne redaktører at redigere og forny indholdet på websitet.

Udbyttet

DSB har med deres Episerverløsning fået et website, som opfylder ønskerne om E-handel med:

  • Øget brugervenlighed i forhold til kunderne
  • Øget brugervenlighed i forhold til redaktørerne, hvor der har været fokus på genanvendelighed af funktionalitet på tværs af løsningen, så arbejdsgangene bliver ensartede. På den måde bliver arbejdet med at 
  • Kort udviklingstid 
  • Tilgængelighed i overensstemmelse med DSBs krav 
  • Korte svartider
  • Responsiv webdesign
  • Implementering af løsningen i overensstemmelse med DSBs behov
  • Integrationer til DSBs back-end systemer.


Capgemini Sogeti har det fulde ansvar for vedligeholdelsen af dsb.dk – herunder også udvikling af ny funktionalitet. Vi har deltaget i alle faser af udviklingsopgaverne og har leveret projektledelse, analyse og design, opgradering fra Episerver CMS 6 R2 til Episerver 7.1, udvikling og integrationstest. Capgemini Sogeti deltager desuden i system- og brugertest samt support heraf i samspil med DSB’s medarbejdere.

På Nordisk plan..

  • Har vi leveret over 250 Episerver projekter
  • Har vi mere end 130 Episerver konsulenter 
  • Råder vi over 40 certificerede Episerver udviklere og 2 EMVP


Episerver - Vi er Premium Solution Partner

Episerver premium partner

Capgemini Sogeti udnævnt til dansk Premium Solution Partner. Læs pressemeddelelsen her

todo todo