CASE
SOFTWARETEST

Test af bilka app

Kvalitet i førersædet hos Bilka 

Bilkas indkøbs-app fik en score på 4,6 på App Store!

Baggrund

Bilka har udviklet en ny app der gør det så nemt som muligt for danske familier, at handle i de fysiske butikker. Den indeholder blandt andet:

  • Indkøbsliste med integreret tilbudsavis og tilbudsmatch
  • Deling af indkøbslisten med familie og venner
  • Information om aktiviteter og åbningstider for butikkerne


Ved udgivelse af en app er det vigtigt at have en høj kvalitet fra starten. Vi er som forbrugere langt mindre tolerante overfor småfejl i apps, end vi er på f.eks. websites eller software på vores pc’ere og vil hurtigt slette en app igen, hvis den ikke virker optimalt.
Det var derfor kritisk for Bilka, at kvaliteten var i top allerede i første udgave af appen, således at den ville få en høj placering i app-storen og dermed stor eksponering over for Bilkas kunder. For at sikre dette, bragte Bilka Capgemini Sogeti ind som uafhængig testekspert.  

Løsningen

Projektet blev startet op ved en workshop, hvis mål var at få fastlagt en teststrategi. Under workshoppen gennemgik Bilka løsningens funktionalitet og beskrev, hvilken infrastruktur der skulle understøtte den. På baggrund af dette faciliterede Capgemini Sogeti en risikoanalyse for at sikre, at testen havde fokus på at teste de aspekter af løsningen først, der gav mest forretningsværdi og dermed var vigtigst for Bilka.

Herefter blev der udarbejdet en plan for at teste appen i en række test-releases inden den skulle publiceres i foråret 2014. Det blev ligeledes aftalt, hvordan konkrete teknologier som brugen af GPS og Wi-Fi i varehusene skulle testes og hvilke mobile enheder, der skulle testes på. Da strategien var fastlagt blev testen gennemført.

En af de store udfordringer med at teste apps er, at de bruges overalt og er meget påvirkelige af den kontekst de bruges i. Det betød, at testen blev gennemført ude i de fysiske varehuse og man fik på den måde testet om der f.eks. var stærkt nok Wi-Fi-signal og hvordan kvaliteten af GPS og telefonnetværk var.

Udbytte

Bilka fik en tryg lancering af appen i første forsøg grundet bl.a. testen. Bilkas app blev godt modtaget og strøg direkte ind på en 25. plads over de mest downloadede apps i Danmark og efter de første 51 reviews fik den en score på 4,6 ud af 5. 
 
Testen og det gode samarbejde mellem vores konsulenter og Bilka sikrede en tryg overlevering. 
 
Bilkas kunder kan nu nemt og uden problemer foretage indkøb med appen som hjælpemiddel i varehusene.

 

todo todo